
Fakta
Utbildningsområde
Data/IT
Omfattning:
27 Yh-poäng (11 veckor)
Studietakt:
- utbildningen sker på distans, under 11 veckor med en studietakt på 50%
- upplägget innebär stor flexibilitet för den studerande vilket medför att det enkelt går att kombinera studier med arbete. Den studerande kan i stor utsträckning bedriva studierna på valfri tid, därmed även på kvällar och helger.
Upplägg:
Den studerande arbetar självständigt med förinspelade webinars och litteraturhänvisningar för att skapa en gemensam kunskapsbas som möjliggör en betydligt högre nivå på delkurserna. Detta leder till att den studerande når fler färdigheter på kortare tid. Lärandet verifieras genom digitala kunskapskontroller och inlämningsuppgifter. Delkurserna fortsätter sedan med lärarledda föreläsningar med branschexperter, gruppövningar med handledning samt avslutande gruppseminarier med redovisning och diskussion för att den studerande ska få tillämpa den nyförvärvade kunskapen. Genom att kombinera teoretisk genomgång med praktiska moment och enskild reflektion med gruppdiskussioner erhålls en hög grad av träning, erfarenhetsutbyte och kompetensöverföring.
Delkurser:
- Introduktion till budgetering och kostnader för IT-projekt
- Riskhantering i IT-projekt
- Uppskattning av projektkostnader
Antal platser:
Hösten 2025: 40 platser
Våren 2026: 65 platser
Plats:
Distansutbildning på deltid via Teams
Yrkeserfarenhet:
Yrkeserfarenhet om minst ett (2) år från IT-relaterat arbete eller som projektledare på heltid, alternativt minst två (2) år av godkända studier inom IT eller Ekonomi/Finans på eftergymnasial nivå.
Ledningsgruppen
Vi har mycket starka och engagerade ledningsgrupper med deltagare från stora och små företag samt myndigheter. Dessa ledningsgrupper garanterar en stark näringslivsanknytning och en gedigen branschkunskap.
Kontakt:
Fredrik Brisfors 08-600 62 06, yh@foretagsuniversitetet.se
Kunskaper
UTBILDNINGEN GER KUNSKAPER OM/I ATT
använda grundläggande och avancerade metoder för budgetering och ekonomisk planering i IT-projekt
identifiera och hantera ekonomiska och operativa risker genom att tillämpa riskanalysmetoder och strategier
att bedöma faktorer som projektkostnader, tidsåtgång, förseningar, resursbehov och resursplanering för att möjliggöra projektframgång
att skapa och ansvara för en projektbudget samt hantera eventuella avvikelser.
UTBILDNINGEN GER FÄRDIGHETER I ATT
identifiera faktorer som påverkar budgetar, att utvecklar och följa upp detaljerade budgetar för IT-projekt sam anpassa dem vid förändrade förutsättningar
genomföra riskanalyser och utvärdera olika riskhanteringsstrategier för att minimera osäkerheter
använda digitala verktyg, tekniker och modeller för att simulera kostnadsprognoser och hantera projektfinansiering
kommunicera ekonomiska och riskrelaterade beslut på ett begripligt sätt till olika intressenter inom ett projekt.
UTBILDNINGEN GER KOMPETENSER FÖR ATT
självständigt planera, leda och följa upp budgetar och ekonomiska resurser i IT-projekt med ansvar för ekonomisk kontroll och resultat
identifiera och hantera potentiella risker i ett projekt, samt säkerställa att dessa risker hanteras på ett sätt som inte påverkar projektets framgång
fatta strategiska beslut kring resursfördelning och prioriteringar utifrån ekonomiska analyser och riskbedömningar
samverka med team och intressenter för att föreslå och implementera lösningar som säkerställer att projektmål uppfylls inom ramar för budget och riskhantering.
Delkurser
Denna utbildning består av tre delkurser som är upplagda för att successivt öka de studerandes kunskap och kompetens inom området.
1. Introduktion till budgetering och kostnader för IT-projekt (10 yh-poäng)
Under kursen kommer den studerande att få lära sig om olika typer av kostnader och risker som kan uppstå i IT-projekt, samt hur man kan uppskatta dessa på ett tillförlitligt sätt. Den studerande kommer också att få lära sig om hur man skapar en enkel budgetplan för ett projekt, vilka teoretiska metoder som används, hur man hanterar ändringar i projektet och hur man övervakar och rapporterar projektbudgeten. Efter avslutad kurs kommer den studerande att ha fått en grundläggande förståelse för hur man planerar och hanterar projektkostnader inom IT-projekt, samt vara bättre rustade att delta i och leda IT-projekt på ett kostnadseffektivt sätt. Den studerande kommer också att få möjlighet att tillämpa det de har lärt sig i praktiska övningar och fallstudier.
- Definiera kostnader och budgetar och förklara deras betydelse i projektet
- Översikt över olika typer av kostnader och budgettekniker som används i IT projekt
2. Riskhantering i IT-projekt (7 yh-poäng)
Denna kurs ger en djupgående förståelse för hur man identifierar, bedömer och hanterar risker i IT-projekt. Den studerande kommer att gå igenom olika metoder och tekniker för att identifiera och bedöma risker, samt att lära sig olika strategier och tekniker för att hantera och minimera risker.
- Riskidentifiering och -bedömning: olika metoder och tekniker för att identifiera och bedöma risker i IT-projekt, inklusive hur man använder verktyg som riskmatriser och riskregister.
- Riskhantering: olika strategier och tekniker för att hantera risker, inklusive hur man använder verktyg som riskresponsplaner och riskövervakning.
- Riskkontroll: olika metoder för att minimera och kontrollera risker, inklusive tekniker som riskreduktion och risktransfer.
- Användning av IT-teknologi för riskhantering: den studerande kommer att lära sig hur olika IT-teknologier kan användas för att identifiera, hantera och kontrollera risker i projekt.
Kursen kommer att innehålla teoretiska lektioner, praktiska övningar och fallstudier för att ge den studerande möjlighet att tillämpa det den studerande har lärt sig i verkliga scenarion.
3. Uppskattning av projektkostnader (10 yh-poäng)
I kursen uppskattning av projektkostnader kommer den studerande att få lära sig om olika metoder för uppskattning av projektkostnader, exempelvis att använda olika metoder som likartad uppskattning, trepunktsuppskattning, top-down uppskattning för att uppskatta kostnader för programvara, licenser, resurser och arbete, samt att hantera osäkerhet och risker i uppskattningen. Vidare kommer deltagarna att få lära sig djupare om projektbudgetering, såsom att skapa en komplex budgetplan för ett projekt baserat på olika projektbudgetsmodeller, att hantera ändringar i projektet och att övervaka och rapportera projektbudgeten. Den studerande kommer att få möjligheten att utföra ett större budgeteringsprojekt där den ska tillämpa det de har lärt sig från de praktiska övningarna, fallstudierna och tidigare kurser.
- Diskutera processen att uppskatta projektkostnader och risker, inklusive att identifiera och uppskatta kostnaden för material, licenser, resurser, etc
- Utforska och arbeta med olika tekniker för att uppskatta projektkostnader, inklusive likartad uppskattning, trepunktsuppskattning och botten-upp-uppskattning
Ledningsgrupp
Ledningsgrupper inom Yrkeshögskolan garanterar en stark näringslivsanknytning och en gedigen branschkunskap. Medlemmarna i ledningsgruppen kommer från stora och små företag samt kommuner, statliga verk och myndigheter.
- Avarn Security
- Företagsuniversitetet
- Försvarsmakten
- Hitachi Energy
- Kronan Säkerhet
- Kungliga Tekniska Högskolan
- SECNET
- Stockholms stad
- Stockholms universitet
- Sundbybergs stad
- Sveriges Riksdag
- Säkkon
- Tryggare Sverige