Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Vidgade Vyer 2022 

Årets forum för dig som är assistent eller administratör

Inspirerande föreläsningar, intervjuer och samtal på scenen! Välkommen till Hotel At Six i Stockholm den 14 och 15 juni 2022!

Vidgade Vyer 2022

Aldrig har arbetslivet förändrats så mycket som nu. Pandemin har skyndat på många av de tendenser som redan var på gång: digitalisering, hybridarbete, flexibla kontor och ökat självledarskap. Självklart påverkar det rollen som assistent.

Temat för årets Vidgade Vyer är därför

Rollen, redskapen och omvärlden

Under två intensiva, lärorika och inspirerande dagar får du

  • aktuella omvärldsspaningar
  • exempel på hur rollen som assistent utvecklas just nu – och hur den kan utvecklas
  • redskap för att bli ännu bättre i rollen och hantera förändringarna i omvärlden och i arbetslivet

Du får träffa några av landets bästa föreläsare: Per Schlingmann, Karin AdelsköldEmma FransMona Riabacke, Anders Wallensten, Per Sundin och Jesper Ek. Du får också lyssna till hur andra assistenter hanterar små och stora utmaningar och hur de hanterar det nya arbetslivet.

2022 års Vidgade Vyer genomförs den 14 och 15 juni på Hotel At Six i Stockholm. På kvällen den 14 juni bjuder vi in till Berns för middag och utdelning av "Executive Assistant Awards". De två dagarna leds med säker hand av Titti Schultz, till vardags programledare för P4Extra.

Här nedan kan du läsa mer om hela innehållet. Välkommen till två intensiva, lärorika och inspirerande dagar!

Program

Tisdag 14 juni

09.30Kaffe och registrering

10.00Välkommen till Vidgade Vyer 2022

Vidgade Vyers värd Titti Schultz öppnar årets konferens

10.15En hyllning till glädjen

Årets Vidgade Vyer börjar med en hyllning till glädjen. Två års pandemi och en osäker omvärld måste tas på största allvar men samtidigt känns det angelägnare än någonsin att skapa glädje och tillföra humor i vårt arbete och i våra liv. Låt dig inspireras av Karin Adelsköld, som tagit del av internationell och svensk humorforskning och som i den här föreläsningen visar på glädjens och humorns betydelse i arbetet.

11.00Kort paus

11.20Momentum med Per Schlingmann

När Ukrainakriget avlöser coronapandemin och med alarmerande klimatförändringar är det mer än tydligt att världen verkligen inte är sig lik. Per Schlingmann ger oss en bred omvärldsspaning och visar på hur dessa tre kriser håller på att för alltid förändra samhället, arbetslivet och oss själva. Han sätter därmed agendan för årets Vidgade Vyer: de omvärldsförändringar som påverkar oss och rollen som assistent.

12.00Assistentrollen efter pandemin

I en internationellt uppmärksammad föreläsning har Daniel Kjellsson visat hur assistentrollen gynnas av de förändringar som pandemin tvingat fram i arbetslivet. I en svensk version av föreläsningen beskriver Daniel vilka möjligheter arbetslivets snabba utvecklingskapat för assistenter och vilka behov som skapats på arbetsplatserna.

12.30Lunch

13.30Assistent 4.0

Många av de förändringar som nu sker i arbetslivet skapar möjligheter för den som är assistent att kliva fram och ta sig an nya arbetsuppgifter. Men hur gör man? Hur fattar man mod att utveckla sin egen roll? Och vilken kompetens behövs? Möt tre Executive Assistants som står mitt i en verklighet och en yrkesroll som förändras: Yassin Koleilat från ABB Sweden, Therés Westrin från Telia Company och Ebba Lahrman från Philp Morris International.

14.15Hälsogåtan

Anders Wallensten är läkare och biträdande statsepidemiolog. I slutet av förra året utkom han med boken "Hälsogåtan", där vetenskap kombineras med praktisk erfarenhet. I ett samtal med Titti Schultz visar Anders på tänkbara vägar till långsiktigt god hälsa - en förutsättning för ett hållbart arbetsliv. 

15.00Eftermiddagskaffe

15.30När affären byter kanal

Spotifys ankomst ställde hela musikbranschens affärslogik på ända. Som VD för Universal Music i Norden såg Per Sundin förändringen på nära håll - och såg snabbt till att bli delaktig i att driva förändringen. Här berättar han hur Universal gjorde för att flytta affären till den kanal som kunderna redan hittat och lärt sig älska. Parallellerna till förändringarna i dagens arbetsliv är många. Per berättar också om sitt nuvarande arbete där han tillsammans med bl.a. Björn Ulvaeus skapar arenor för framtidens underhållning.

16.15När samarbetet klickar

Per Sundin stannar kvar på scenen och får sällskap av sin assistent Laila Anani. Per och Laila har skapat ett effektivt samarbete byggt på fullständigt ömsesidigt förtroende. Hör dem berätta om utmaningarna i samarbetet chef-assistent och om de strategier de använder för att skapa ett effektivt och utvecklande samarbete.

16.45Titti Schultz sammanfattar dag 1

17.00Paus

Paus och möjlighet att checka in för de som övernattar på Hotel At Six

18.15Hyllning till en yrkeskår

Välkommen in under de gnistrande kristallkronorna på Berns Salonger! Under en festlig middag lyfter Inhouse, Nordic Choice Hotels, IMA Sweden och Företagsuniversitetet på hatten för en yrkeskår värd all hyllning. Det blir god mat och dryck, nätverkande och utdelning av "Executive Assistant Awards".

Onsdag 15 juni

09.00Titti Schultz inleder dagen

09.10Sant, falskt eller mittemellan - så värderar du information

Emma Frans är forskare, författare och en ofta sedd expert i tv. Hon har skrivit mycket om sanningsbegreppet och här berättar hon om hur vi värderar källor och forskningsmetoder i en tid när vi översköljs av information och desinformation, en företeelse som också drabbar yrkeslivet. 

09.50Chefen och assistenten 2022

Hur ser svenska chefer på assistentrollen nu och framåt? Vartannat år genomför IMA International Management Assistants och Företagsuniversitetet en undersökning där man frågar svenska chefer om deras syn på assistentrollen. Vilka arbetsuppgifter tycker cheferna är viktigast? Vilka nya ansvarsområden skulle man vilja tillföra rollen? Och vilken kompetens värderar man högst? IMAs Eleonora H Staunsrup och Företagsuniversitetets Marlene Berglund presenterar en rykande färsk undersökning.

10.30Förmiddagskaffe

11.00There is always time to...

Alla talar om "resiliens", d.v.s. förmågan att hantera förändringar, fortsätta utvecklas och stå stark när det blåser. Laura Belgrado, med mångårig erfarenhet som ledningsassistent i internationella företag, gästar oss ännu en gång för att utifrån ett personligt perspektiv ge råd om hur man skapar långsiktig personlig styrka, reser sig igen från tuffa situationer och fortsätter växa i sin yrkesroll.

12.15Lunch

13.15Dilemman

Inte sällan uppstår situationer där man som assistent behöver fatta ett beslut, antingen snabbt ”on your feet” eller efter en stunds funderande. Nu får du chansen att ta ställning till ett par svåra frågor som kan dyka upp i arbetet och att jämföra dina egna tankar med vår panel som består av Marie Åkesson, tidigare VD-assistent på Systembolaget med många års erfarenhet av rollen och dess utmaningar, hennes tidigare chef på Systembolaget Magdalena Gerger samt Kajsa Tamsenpartner på Inhouse och erfaren chef.

13.45Engagemang som får saker att hända

En grundsten i arbetet som assistent är få människorna runt omkring att leverera. Saker måste bli gjorda och arbetsflödena måste fungera. Jesper Ek, med två decenniers erfarenhet som chef i internationella läkemedelsbolag, visar dig hur du motiverar och skapar engagemang hos de du har runt omkring dig - oavsett plats och status i organisationen. "Ingenting börjar med resultatet, allting börjar med människorna" är Jespers motto.

14.30Paus

14.50Hitta rätt i en tid av förändring

Hur fungerar vi, varför gör vi som vi gör och hur kan vi göra det bättre? Årets Vidgade Vyer har handlat om de förändringar som påverkar oss: i omvärlden, i arbetslivet och i rollen som assistent. I konferensens finalföreläsning visar Mona Riabacke på hur vi kan bli bättre på att leda oss själva och fatta bra beslut i tider av förändring, när tempot blir allt högre och det otänkbara inträffar otänkbart ofta.  

15.35Titti Schultz sammanfattar de två dagarna

15.45Årets Vidgade Vyer avslutas

Information

Konferensavgift

9 500 kronor. Moms tillkommer. I priset ingår två dagars program. luncher, för- och eftermiddagskaffe samt en festmiddag på kvällen mellan dag 1 och 2.

Bokning

Välkommen med din bokning genom att trycka på "Boka"-knappen i rutan uppe till höger, eller genom att ringa 08-600 62 00 eller e-posta till konferens@foretagsuniversitetet.se 

Logi

Ta chansen att övernatta på fina Hotel At Six till specialpris. Du bokar dig direkt på hotellets hemsida hotelatsix.com  Klicka på "Do you have a discount" som står nedanför datumrutorna. Ange koden VYER22 i rutan för Group Code.