”Nu äger jag min egen kunskap”

Satsa på säkerhetschefens kompetensutveckling i stället för på konsulttimmar. Det rådet levererar Jenny Nilsson, säkerhetsstrateg i Österåkers kommun och diplomerad säkerhetschef sedan maj 2019.

Jenny

Jenny Nilsson hade arbetat med säkerhet i Österåkers kommun i nästan tio år när hon började titta på olika säkerhetschefsutbildningar.

Hon hade hört talas om ”Säkerhetschef Diplomutbildning” hos Företagsuniversitetet av andra, gjorde egen research och landade i att det bara var den utbildningen som levde upp till hennes krav.

– Jag tyckte att det var den enda utbildning som hade helheten och gillade att det inte var någon snabbkurs, summerar hon.

Hennes chef tyckte att det var mycket pengar men Jenny gav inte upp, hon lyfte önskemålet vid varje utvecklingssamtal och till slut så lyckades hon förmedla att hon behövde utbildningen för att bottna i de krav som ställs på säkerhetsfunktionen i kommunen och för sin egen utveckling.

– Min chef tyckte att jag ju ändå jobbade med de här frågorna och gjorde det bra men för mig kändes det viktigt att uppgradera mig själv, jag ville växla upp!

I november 2018 klev Jenny Nilsson in i Företagsuniversitetets lokaler för första gången.

– Det var jätteroligt när vi träffades första veckan! Att få lära känna nya personer som hade samma intresse för säkerhetsfrågorna som jag gjorde att det kändes som om vi redan kände varandra, beskriver hon.

Risk management gav mest

Sju månader senare fick hon ta emot sitt diplom och konstaterar att det var en ganska tuff studietid.

– Innan jag började funderade jag över hur svårt det skulle kunna vara, jag har ändå gått fyra år på universitetet – men det krävdes en hel del av oss! Det var en bra nivå och jag uppskattar att det inte var någon quick fix.

Som många andra före henne, uppger Jenny att ekonomin var svårast.

– Det var helt klart de tuffaste dagarna och den jobbigaste hemuppgiften men jag kunde bolla jättemycket med kursledaren tills jag förstod allting, berättar hon.

Risk managementdagarna var däremot stimulerande och det som hon har mest nytta av i sin arbetsvardag;
– Jag fick bland annat med mig nya sätt att göra riskbedömningar, bra infallsvinklar och nya mallar och sätt att presentera på. Det gav jättemycket.  Jag har gjort några sådana presentationer här och fått väldigt positiv återkoppling.

– Blocket med informationssäkerhet gav särskilt mycket för mig som kommer från kommunvärlden, där frågan ibland tenderar att hamna mellan olika verksamheter. Sedan stack halvdagen om Säkerhet och HR också ut, vi var helt saliga efter det passet. Att få diskutera och se kopplingen mellan säkerhet och HR gav otroligt mycket och en vilja att arbeta så på sin arbetsplats, konstaterar hon.

Roligt examensarbete och värdefullt nätverk

Jenny Nilsson fullgjorde kravet på närvaro, fick sina fyra hemuppgifter godkända och såg med spänning fram emot examinationerna, en skriftlig rapport och en muntlig presentation.

– Själva examensdagen var nervös och jobbig men också väldigt lärorik eftersom vi fick lyssna på varandras presentationer. Även om jag blev godkänd så kände jag själv att jag hade kunnat göra vissa delar bättre. Den största behållningen var att göra examensarbetet. Det var jättekul och man har nytta av att börja med den så tidigt som möjligt.

Med en blick i backspegeln konstaterar Jenny Nilsson att utbildningen och diplomet ger henne en större trygghetskänsla i arbetet;

– Det största är den här känslan av att jag äger kunskapen nu. Även om jag inte vet ett specifikt svar så vet jag var jag kan hitta informationen. Jag äger min egen kunskap och det är skönt.

– Ett tips om man vill gå utbildningen och arbetsgivaren tycker att den är dyr är att jämföra det med alla pengar man lägger på konsulter. Det är bättre att grunda kunskapen i den egna organisationen, satsa på säkerhetschefen i stället för att köpa konsulttimmar! Efter utbildningen kan man ju det där själv!

Dessutom framhåller Jenny att man bygger ett ovärderligt nätverk med de andra kursdeltagarna.
– Vi har god kontakt med varandra och även om vi inte hörs så ofta så diskuterar vi jobbärenden mellan varven. Det är otroligt skönt att ha det här gänget att bolla med. Det ger styrka, avslutar hon.

Säkerhetschef - Diplomutbildning startar två gånger om året, i november och i maj. Läs mer här!