Med anledning av SVT:s granskning av Regeringskansliet
Företagsuniversitetet har de senaste dagarna nämnts i mediebevakningen kring landsbygdsministern Sven-Erik Buchts språkstöd i engelska.
Vår högsta prioritering har alltid varit nöjda kunder och kursdeltagare. Vi har en omvittnat hög nivå i alla utbildningar och vi är kända för en hög grad av professionalism i de kundprojekt som vi genomför.
Många är de ministrar, statssekreterare och tjänstemän inom Regeringskansliet som vittnat om den stora nyttan av den utbildning och det språkstöd i engelska som vi tillhandahållit där. Landsbygdsministern Sven-Erik Bucht berättade i en intervju i början av veckan om skickligheten hos den utbildare som tillhandahållit tjänster för Bucht. Vi har levererat det som Regeringskansliet har efterfrågat och har gjort det med högsta kvalitet.
Representanter för Näringslivsdepartementet har framfört synpunkter på de höga kostnaderna för språktjänsterna, framförallt i anslutning till landsbygdsministerns utlandsuppdrag. Därför är det viktigt att framhålla att vi levererat det som Regeringskansliet önskat, och med högsta kvalitet. Det råder ingen tvekan om att vår utbildares insatser har motsvarat de belopp som fakturerats. En synpunkt har också framförts på att en del arbete som genomfördes 2016 fakturerades 2017. Detta skedde enligt överenskommelse med departementet. Vår uppfattning är att allt gått korrekt till. Men vi vill självfallet inte att det ska finnas några frågetecken i relationen till en kund. Därför är det nu angeläget för oss att träffa representanter för Näringslivsdepartementet och reda ut frågetecken.
En specifik fråga har ställts från SVT om hur informationen gavs till Regeringskansliet om att den aktuelle utbildaren övergick från projektanställning till samarbetsavtal hos Företagsuniversitetet. Informationen gavs muntligt redan hösten 2013 och mötte inga invändningar och det faktum att kunden fortsatte att beställa tjänster hos oss vittnar också om detta. Informationen gavs dels vid ett inledande planeringsmöte med uppdragsgivaren, dels av utbildaren själv hos de departement som var aktuella. I efterhand kan vi konstatera att det hade varit bra om ärendet behandlats skriftligt i båda riktningarna men för oss var detta enbart en fråga om en förändring i vår interna ersättningsform till utbildaren. Utbildaren var dessutom redan godkänd enligt alla kriterier i upphandlingsunderlaget och kostnaden för Regeringskansliet påverkades inte.
Företagsuniversitetet har som policy att inte referera till enskilda personer hos uppdragsgivaren. Därför går vi inte i alla avseenden in på den detaljnivå som media söker. För oss är det viktigt att fortsätta värna om kundens integritet.