Lasse Folt har lång erfarenhet som vd och försäljningschef. Han är också kursledare på Företagsuniversitetets Produktchefsutbildning. Vi har pratat med Lasse om rollen som produktchef idag, vilka utmaningar som finns och vad man lär sig på utbildningen. Han ger också några goda råd om vad du bör tänka på för att lyckas.
- Det är tuff konkurrens på marknaden i dag. Produkterna blir alltmer lika, globalisering och digitalisering har gjort att marknaden är enorm och nya aktörer dyker upp hela tiden. Dessutom är prisskillnaderna ofta små. Då krävs kunskap om hur man ska positionera sig med sin produkt på marknaden och om hur man ska jobba med varumärke och marknadsföring.
- Vi är fyra kursledare som utbildar inom våra respektive expertområden på Produktchefsutbildningen. Min del handlar om konkurrensstrategier och positionering och hur man ska tänka vad gäller prissättning. Till exempel hur priskänsliga är kunderna, vilken prisfilosofi ska man ha.
- Deltagarna på utbildningen kommer från olika branscher, en del är nya i rollen och behöver kunskap om det mesta, andra har jobbat som produktchefer ett tag och vill uppdatera och fylla på med ny kunskap. Eller kanske få lite mer teori och ett papper på sina kunskaper. Utbildningen är mycket hands on och vi ger tid för diskussioner och erfarenhetsutbyte.
- Det är roligt, vi får fantastiskt fina utvärderingar. Många lyfter fram att de tycker det är så bra att vi kursledare har jobbat på företag de känner till, att vi har egen praktisk erfarenhet och kan ge verkliga exempel. De uppskattar också möjligheten att interagera och grupparbeta med varandra. Det är lärorikt att få veta hur andra jobbar och att se att även om man jobbar med helt olika produkter så är processen sig lik.
- Jag vill också säga att en bonus med att vara kursledare eller gå en utbildning på Företagsuniversitetet är de fina centrala lokalerna, ett stenkast från Centralen i Stockholm. Det känns riktigt lyxigt.
3 goda råd till dig som är Produktchef
- Håll koll på vilka som är dina direkta konkurrenter, men också dina indirekta konkurrenter
- Fundera på hur ökad inflation och stigande räntor kommer påverka din marknad och dina produkter
- Fundera vid prissättningen över vad kunden är beredd att betala, d.v.s vilken priselasticitet som gäller just ert sortiment
Läs mer om Produktchefsutbildningen här.
Lasse Folt har lång erfarenhet från ledande positioner och har bl.a. varit VD för DesignTorget & optikerkedjan KlarSynt, marknadschef på Stockholmsmässan och Försäljningschef på NK. Sedan 5 år tillbaka undervisar han på högskolor och universitet i bl.a. affärsekonomi, ledarskap och marknadsföring.