Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Vi har ställt några frågor till Lasse Folt, som är huvudkursledare på "Produktchef - diplomutbildning".

Lasse Folt

Vad anser du vara Produktchefens största utmaningar i dagsläget?

- Som för många andra befattningar, att vi lever i det kanske mest föränderliga och konkurrensutsatta världsläget någonsin! Viktiga komponenter blockeras av krig och terrorism, valutanivåerna är osäkra, vi börjar drabbas av handelstullar, och nya konkurrenter dyker upp på nolltid. Som Produktchef är man ofta i mitten av alla händelser, och ska försöka navigera i ett mycket osäkert omvärldsscenario. Att med dessa förutsättningar välja målgrupp, sätta pris och planera marknads-strategier, är svårare än någonsin...

Hur kan Företagsuniversitetets utbildning hjälpa till och underlätta?

- Vi löser förstås inga specifika problem, men ger verktyg för att bättre förstå vilka alternativ man har, och hur konsekvenserna kan tänkas se ut. Vi går bl a igenom viktiga modeller för Prissättning, Konkurrensstrategier, Lanseringar och Varumärkesanalys och tittar också på Mixed Media Marketing, som blir allt mer betydelsefullt.

Har du sett andra fördelar med utbildningen, i dina tidigare grupper?

- Ja, ett stort plusvärde är ju förstås utbytet mellan deltagarna i grupparbeten, och på raster och luncher, eller att bara höra en annan deltagare beskriva ett likartat problem när jag kanske har ställt en fråga. Jag vet ju att många håller kontakt även efter kursens slut, och värdesätter sitt nya nätverk högt!