Nytt studiestöd för kompetensutveckling

Den 1 oktober öppnade ansökan till det nya studiestödet som nu erbjuds. Det så kallade Omställningsstudiestödet, som är en del av regeringens omställningspaket, gäller utbildningar som startar våren 2023.

Omställningsstudiestödet, som hanteras av CSN, är ett studiestöd för yrkesverksamma vuxna (mellan 27 och 62 år) och ska möjliggöra studier som syftar till att bredda kompetensen och öka konkurrenskraften på arbetsmarknaden. Det handlar om att antingen bredda en befintlig kompetens eller att byta karriärspår helt.

För att kunna söka det nya studiestödet ska man ha arbetat åtminstone 8 år de senaste 14 åren och minst 12 av de senaste 24 månaderna. Man kan få omställningsstudiestöd för studier på heltid eller deltid (75, 60, 50 40 eller 20 procent).

Omställningsstudiestödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av din lön (maxbelopp 21 298 kronor i månaden), dels ett lån som du kan fylla på med. Du kan få stödet i 44 veckor men längre om du studerar på deltid.

Alla utbildningar som ger rätt till studiemedel ger också rätt till omställningsstudiestöd. Även utbildningar som finansieras av exempelvis Trygghetsrådet, Trygghetsstiftelsen och motsvarande omställningsorganisationer.

Här kan du se Företagsuniversitets utbud av Yh-utbildningar, varav de flesta är studiemedelsberättigade.

Katarina_300

Ta kontakt med Katarina Olsson om du har frågor!

Inom kort kan du också se Företagsuniversitetets utbud av öppna utbildningar, som alla syftar till att stärka kursdeltagarens kompetens i yrkesrollen här!

Läs mer på CSNs hemsida