Katarina har praktiserat på Swedavias säkerhetsenhet

Här berättar Katarina Nordquist, säkerhets- och trygghetskoordinator, och Simon Sezkir, Swedavias säkerhetsenhet (hennes handledare), mer om LIA, som står för Lärande i Arbete och är yrkeshögskolans populära praktikform och en unik kombination av teori och praktik.

Katarina o Simon LIA

Vad är er reflektion kring ert LIA-samarbete?
– Jag och Simon har haft ett gott samarbete under hela LIA-perioden. Min handledare på Swedavias säkerhetsenhet har haft en bra plan för mig, för att få ut så mycket som möjligt av min LIA hos Swedavia kopplat till min yh-utbildning, säger Katarina.

Vilken kompetens har varit mest värdefull utifrån era bådas vardag?

– För mig som student har det varit väldigt värdefullt att Simon gått samma utbildning som jag gör nu. Han är också väldig saklig och lugn vilket inger ett tryggt lärande, berättar Katarina.

– Som handledare har Katarinas tidigare erfarenhet från flygplatsen skapat goda förutsättningar för att hennes LIA skulle bli så bra som möjligt, då det tar väldigt lång tid att förstå hur flygplatsen fungerar och hur vi arbetar med säkerhet på flygplatsen. I och med att hon jobbat på flygplatsen tidigare så har startsträckan kapats oerhört och Katarina har haft lättare att ta in information och ta sig an arbetsuppgifter, berättar Simon.
Projektuppdrag under praktiken
LIA är en av de mest uppskattade delarna av en yh-utbildning. Det är inte en traditionell praktik, utan en arbetsplatsförlagd kurs med mål.

– Jag har under min LIA-period fått ett eget uppdrag som berör en verksamhet där man upptäckt brister enligt rådande regelverk. Jag fick samverka internt och externt för att kunna hantera och tillämpa åtgärder för att lösa uppgiften, beskriver Katarina.