Cyber security - viktigt att kunna arbeta systematiskt

Han är chef för IT-infrastruktur och IT-arbetsplats i en stor svensk kommun och gick hösten 2023 IT-säkerhetschef - Diplomutbildning på Företagsuniversitetet.
 - Vi håller på med flera stora satsningar inom IT-säkerhet och IT-arkitektur och kände att vi behövde fylla på med kompetens, berättar han.

Efter lite sökande på nätet hittade chefen för IT-infrastruktur i en av landets kommuner den nio dagar långa utbildningen IT-säkerhetschef - Diplomutbildning (3 dagar i månaden i 3 månader) och den 4 oktober var det dags för första utbildningsdagen.

– Det var en bra utbildning generellt sett. Det är klart att man kunde lite om vissa delar medan man inte alls kunde andra delar, konstaterar han.

Han tycker att han bland annat lärde sig att se helheten och att arbeta mer strategiskt;
– Jag fick kunskap om hur man sätter upp policys och driver förändringsarbete i en stor organisation men också om hur man arbetar både riskbaserat och med regulativa krav.

När vi pratar med chefen för IT-infrastruktur säger han att han har stor nytta av kunskaperna i sitt arbete;
– Vi använder dem i vardagen och har nu ett annat sätt att jobba eftersom vi förstår vilka initiativ vi ska driva och kan arbeta mer systematiskt.

Han konstaterar att det är viktigt för kommunen att förstå hotlandskapet och att kunna vara proaktiva.
– Vi satsar mycket energi på området och vi har en ständigt ökande hotbild. Dessutom har vi varit utsatta för attacker, så kunskapen jag fick under utbildningen är väldigt relevant.

Den 6 december diplomerades han och hans kurskamrater efter en ganska tuff men givande examensdag.
– Det här är en utbildning som passar IT-chefer i olika typer av verksamheter men även de som har både IT- och IT-säkerhetsansvar och chefer inom IT-infrastruktur, avslutar han.