Bra nätverk och fortsatt kontakt efter kursen

Ett kompetenshöjande år har stärkt Anna Fors i sin yrkesroll. Hon har praktisk nytta av alla kunskaper hon fick och hon har fortfarande värdefulla nätverk med de andra kursdeltagarna.

Anna Fors är en onekligen en vetgirig och kunskapstörstande person. Hon arbetar sedan december 2015 som Finance manager på Spalt PR Management, en PR-byrå som arbetar med icke-betald annonsplacering. Där sköter hon hela det ekonomiska flödet för koncernens fem bolag.

2016 gick hon tre kurser och utbildningar inom ekonomi hos Företagsuniversitetet; Diplomerad redovisningsekonom, Budgetering och ”som kronan på verket” Diplomerad controller.

– Jag hade en intensiv vecka i oktober 2016. Jag gick det första blocket i controllerutbildningen måndag, tisdag och onsdag och budgetering torsdag och fredag. Veckan därpå var sista blocket i Diplomerad redovisningsekonom så då fick jag mitt diplom där, berättar hon.

Kunskaper för att anta en utmaning
Att hon gick tre utbildningar ungefär samtidigt, beror på att hon blev erbjuden en ny tjänst på sin arbetsplats. Som villkor uppgav hon att hon ville gå en controllerutbildning.

– Jag behövde nya kunskaper för att anta utmaningen. Det kändes litet läskigt att ensam ha koll på fyra länder och fem bolag. Controllerarbetet har alltid intresserat mig – analys och skatteteknik är roligare än renodlad redovisning. Det är lätt att stirra sig blind på siffror och konstatera att det går dåligt men det intressanta är ju varför det går dåligt!

Även om hon hade gått en redovisningskurs för många år sedan så tyckte Annas arbetsgivare att hon skulle fräscha upp sin redovisningskompetens först.
Och det fick hon. Med en blick i backspegeln kan hon känna att hon satte ihop en optimal utbildning, som gav helhetsperspektiv på ekonomiarbetet - från budget och redovisning till analys och ekonomistyrning.

– Diplomerad redovisningsekonom är målet att sätta ihop en årsredovisning och i Diplomerad controller börjar man med att gå igenom en årsredovisning. I budgeringskursen fick vi sätta ihop bokslut och sedan börja sätta prognoser för det nya året, beskriver hon.

Utbildning som möjliggör arbete mellan blocken
Anna Fors har uppskattat att kurserna är uppdelade på ett block i månaden och att hon har kunnat arbeta praktiskt mellan blocken.

– Det är klart att man blev stressad ibland, särskilt som vi gjorde stora förändringar i bolaget samtidigt men under Diplomerad controller gjorde vi ju uppgifter som hade med jobbet att göra. Jag kunde till exempel analysera våra faktiska siffror under kursen.

– Sedan tycker jag att det var otroligt kompetenta kursledare och att det är givande och roligt att gå med andra deltagare från olika verksamheter inom både offentlig och privat sektor. Vi hade en del ’heta’ diskussioner med kärlek och glimten i ögat. Det är intressant att se och höra hur andra gör.

Hon har fortfarande kontakt med de andra kursdeltagarna, framför allt dem som hon gick Diplomerad controller med (på bilden firar de sin diplomering med kursledaren Owe Marstorp).
– Alla har mycket att göra men vi har en sluten Facebookgrupp där vi har kontakt. Det känns skönt att ha andra att fråga saker, betonar hon.

Och vad händer framöver – ska hon fortsätta gå kurser?
– Jag tycker det är roligt att plugga och skulle kunna plugga hela livet egentligen men nu kanske jag får avvakta litet. På sikt vill jag lära mig mer om koncernredovisning, avslutar hon.

Spara