Vi lämnar 2021 och siktar mot ett säkert 2022

2021-12-17 Lotta Eriksson

2021 blev ett händelserikt år för Företagsuniversitetet och vi går in i 2022 med en stark och stolt känsla av att vi verkligen erbjuder breda, djupa och aktuella utbildningar inom säkerhet och också bidrar till utvecklingen av olika yrkesroller inom säkerhet, genom utbildningar men också podden Sveriges säkerhetschefer.

Under 2021 har vi på Företagsuniversitetet utbildat och diplomerat:
•    Över 40 säkerhetschefer
•    Över 70 säkerhetsskyddschefer
•    Nästan 40 säkerhetssamordnare
•    Nästan 20 risk managers
•    Ett antal krisledare och många dataskyddsombud
Dessutom har vi genomfört  kurser för säkerhetshandläggare, inom säkerhetsskydd, praktiskt dataskyddsarbete och mycket mer. Utöver det har vi flera långa yh-utbildningar (Säkerhets- och trygghetskoordinator) samt ett antal yh-kortkurser inom bland annat cybersäkerhet och informationssäkerhet. Vi har även spelat in 14 poddavsnitt i podden Sveriges säkerhetschefer.

Vi törs därför sticka ut hakan och med stolthet säga att vi har landets bredaste utbud inom säkerhetsutbildningar! Och vad innebär det då?

Forsknings- och rådgivningsjätten Gartner förutspår att den globala kompetensbristen kommer att öka under de kommande åren.

Rekryterings- och bemanningsföretaget Academic Work menar att det bli allt viktigare att kompetensutveckla och förflytta kompetens inom sin befintliga personalstyrka för att möta alla snabba förändringar. Företaget skriver på sin hemsida att moderna företag som vill förbli framgångsrika inte längre kan se nyrekrytering som den enda lösningen utan också måste ladda sina befintliga medarbetare med ny kompetens och öka den interna rörligheten.

Det sker genom upskilling och reskilling. Upskilling handlar om att uppdatera och förädla redan befintlig kompetens medan reskilling handlar om att tillföra medarbetare ny kompetens.

Så - känner du att det är dags för upskilling? Kika då närmare på exempelvis:
•    Diplomerad säkerhetsskyddschef, start 25 april
•    Diplomerad informationssäkerhetschef, start 22 mars
•    Krisledning – diplomutbildning, start 18 maj
•    Säkerhetssamordnare, start 23 februari eller 2 maj
•    Säkerhetschef – diplomutbildning, start 9 maj
•    Professional Communication for security management, London, start 11 maj
Missa inte heller vår nyhet:
Personsäkerhet – för tjänstemän, förtroendevalda och politiker den 22 mars!
Om du jobbar med säkerhetsskydd ska du också veta att det finns en ny mötesplats för erfarenhetsutbyte och kunskap! Missa inte Forum Säkerhetsskydd!

Om du har funderingar eller frågor kring alla dessa eller andra säkerhetsutbildningar är du välkommen att kontakta Lotta Eriksson på Företagsuniversitetet. Om du är nyfiken på våra yh-utbildningar kan du läsa mer här!