Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Skriva för kundtjänst ONLINE

- ta hand om din kund via chatt, mejl och sms

  • Kommunicera kort men trevligt i mejl, sms och chatt
  • Bli proffs på att möta synpunkter i skrift
  • Hitta rätt ton och tilltal
Skriva för kundtjänst Online

Bygg goda kundrelationer i chatt och mejl

Du kanske har fått frågan eller synpunkten många gånger förut och behöver hitta nya sätt att besvara den? Här får du verktygen så att du kan visa engagemang och empati när du får såväl gamla som nya frågor från kunderna – oavsett om du kommunicerar via mejl, sms eller chatt-funktionen.

Kursen lär dig att besvara frågor, beklaga missförstånd och bemöta synpunkter på ett ännu proffsigare sätt. Du får också lära dig också hur du säkerställer att kunden blir nöjd med beskedet, att välja rätt ton och tilltal och att skriva korrekt svenska.

Dessutom får du insikt i hur du ska skriva det kunden vill veta, inte det du själv vill berätta.

Kursdagen kombinerar teori med många korta skrivövningar, analys och diskussion.

Program

Hantera och besvara vanliga ärenden

  • frågor
  • synpunkter
  • reklamationer
  • förtydliganden
  • hänvisning till mer information

Kundtjänstens fem ben

  • besvara frågor
  • beklaga missförstånd
  • bemöta synpunkter
  • belysa fördelar och fakta
  • bejaka kundkontakt

Skriv det kunden vill veta – inte det du vill berätta

  • relevant information
  • hur mycket orkar kunden läsa?
  • vad vill kunden läsa?
  • vad händer sedan – nästa steg

Göra – Veta – Känna

  • var tydlig med syftet
  • behöver kunden ge mer info, förtydliga, bekräfta?
  • vad behöver kunden veta?
  • hur ger du kunden en positiv känsla?

Ton och tilltal

  • visa engagemang och empati
  • använd positiva förstärkningsord
  • undvik styrande ord
  • avsluta med uppmaning

Checklista – undvik de vanligaste fallgroparna

  • för kort i tonen
  • opersonligt och oengagerat
  • för mycket information
  • för lite information – kunden måste skriva igen
  • fel svar – otydligt syfte

Fakta

Deltagare

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar i kundtjänst och som kommunicerar skriftligt med kunder via t.ex. mejl och chatt.

Mål

Målet är att ge dig de kunskaper som behövs för att

  • kommunicera kort, tydligt och trevligt med dina kunder via t.ex. mejl och chatt
  • kunna besvara frågor, beklaga missförstånd och bemöta synpunkter i skrift
  • välja rätt ton och tilltal, visa engagemang och empati för din kund
  • skriva korrekt svenska.

Metod

Kursen går "live" på distans via Zoom och den digitala plattformen Knowly. Du får föreläsningar, möjlighet att interagera med både kursledare och övriga deltagare, du kan ställa frågor till kursledaren och göra praktiska övningar både med övriga kursdeltagare och på egen hand. Du får material före kursen och uppföljning efter.