Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Travel Management

– så minskar du kostnaderna och effektiviserar organisationens resepolicy

  • En resepolicy som sparar tid och pengar
  • Tekniska och digitala lösningar till vår hjälp
  • Så arbetar du med risk- och säkerhetsfrågorna
Travel Management

För dig och andra som är på väg

Vill ni minska kostnaderna för företagets resor, öka effektiviteten och resa säkrare? Att ha en genomarbetad resepolicy och arbeta aktivt med Travel Management kan hjälpa er att nå målen. Med rätt kunskaper kan ni optimera både bokningsprocessen och bidra till att medarbetarna använder sin dyrbara tid på bästa sätt.

Företagsuniversitetets kurs Travel Management ges i samarbete med det oberoende nätverket SBTA (som samlar leverantörer inom mötes- och resebranschen). Kursen ger dig kunskaper om allt från hur man skapar en kostnadseffektiv resepolicy till leverantörshantering, avtal, tekniska lösningar och uppföljning.

Kursledare är Lotten Fowler, general manager på SBTA, expert på Travel Management och med lång erfarenhet från resebranschen.

Välkommen till en intensiv endagskurs som ger dig det du behöver veta för att fungera framgångsrikt i rollen som reseansvarig - Travel Management på ditt företag!

Program

Vad är Travel Management?

  • värdet av Travel Mangement
  • vad är en resepolicy och varför ska man ha det?

Hantera leverantörsrelationerna

  • vilka leverantörer ska jag fokusera på?
  • välja rätt leverantörer
  • bästa strategin för just er

Duty of Care, risk och säkerhet

  • vad innebär Duty of Care?
  • krav och förväntningar på arbetsgivaren vad gäller affärsresande
  • verktyg för att identifiera risker för våra medarbetare
  • så kan du jobba med risk och säkerhet

Reseteknologi

  • vilken typ av teknologi finns och vad kan vi ha nytta av?
  • hur kan tekniken bidra till att optimera arbetet för att spara tid och pengar
  • bokning, betallösningar och kommunikation med resenärer på väg

Uppföljning

  • vilken information vill och behöver ledningen och andra intressenter?
  • KPI:er att hålla koll på
  • hur försäkrar vi oss om att ingångna avtal stöttar verksamheten?
  • på vilket sätt bidrar Travel Management till företagets övergripande mål och resurser?

Under kursens gång går vi igenom generell branschterminologi och -begrepp samt visar konkreta exempel på hur andra gör.

 

Fakta

Deltagare

Chefsassistenter och andra som på deltid har ansvar för Travel Management-frågorna i organisationen. Kursen passar både nya reseansvariga och de som redan har en viss tids erfarenhet.

Mål

Målet är att deltagarna efter kursen ska ha fått kunskaper och förståelse för:

  • vilka områden som ingår i ett aktivt TM-arbete
  • hur man jobbar med risk- och säkerhetsfrågorna
  • vilka intressenter som är viktiga att hålla kontakt med
  • vilka tekniska och digitala lösningar som finns och kan vara relevanta
  • vilken uppföljning ledningen behöver och vill ha
  • hur resebranschen fungerar och vilka resebranschens aktörer är

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Lotten Fowler

Lotten Fowler är sedan drygt 8 år General Manager för SBTA, Swedish Business Travel Association. Lotten har en lång bakgrund från reseindustrin; bland annat Radisson Hotel Group, American Express Global Business Travel och WORLDHOTELS. Under studierna i ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg jobbade hon på hotellen i stan och som flygvärdinna på SAS. ”Att jobba med service och i resebranschen är något av en livsstil och fantastiskt roligt”, säger Lotten.

Sedan några år tillbaka undervisar Lotten i Travel Management, både genom GBTA runt om i Europa och nu även i samarbete med Företagsuniversitetet