Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Story

– en heldag om språk, framgångsrikt innehåll och effektiv kommunikation

Planeringen av nästa års konferens pågår som bäst och programmet kommer att publiceras här på hemsidan allt eftersom det börjar bli klart, så håll utkik!

Nedan ser du hur programmet såg ut vid den välbesökta konferensen som genomfördes för en tid sedan.

 

Story 2018

Den 2 oktober genomfördes en inspirerande och färgsprakande dag på Berns.

"Väldigt inspirerande och kunniga föreläsare"

"Helheten var mycket välavvägd"

"Bra blandning av talare och ämnen"

"Det goda samtalet löpte som en röd tråd genom hela dagen"

"Titti var lysande som moderator"

Se programmet nedan.

  • Att anlägga moteld när drevet drar i gång  - kriskommunikation med Jeanette Fors Andrée
  • Bang for the Buck – med kundens hjärna i fokus med Erik Modig
  • Daniel och Emil Norberg – Medieimperiet "som bara hände"
  • Allt du behöver veta om filterbubblor, algoritmer och fejknyheter med Per Grankvist
  • "Nya Slussen" - kommunikationen kring en omstridd ombyggnad med Eva Rosman
  • Du har 3 sekunder på dig – så slår du igenom i det mobila flödet med Karin Winther
  • Från kosmos till mening - varumärke och innehåll som betyder något på riktigt med Thomas Di Leva

Story är för dig som har någonting att vinna på att skapa innehåll som människor vill läsa, se, höra och dela. Story är för dig som kommunicerar i jobbet och vill utvecklas ytterligare i din yrkesroll.

Vi bjuder på ett program som inspirerar med personliga historier, informerar om framgångsrika strategier och uppdaterar om användbara verktyg. Vi har bjudit in de mest spännande föreläsarna och låter dig möta inspirerande människor som använder språk och kommunikation som verktyg i sitt dagliga arbete.

Varmt välkommen den 2 oktober till Berns i Stockholm!

#komtillstory

Program

 

Att anlägga moteld när drevet drar i gång  - kriskommunikation

Mediedreven har blivit allt fler och allt brutalare. Samtidigt har de faktiska kriserna inte ökat i antal. Till exempel ligger Sverige på fjärde plats av 176 länder med minst korruption i Corruption Perceptions Index. Ändå finns en trend där allt fler enskilda individer (ofta i maktposition) framställs som korrupta.

Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors Andrée menar att det är oroväckande när mänskligt material används som råvara för att skapa sensationsjournalistik. Här berättar hon hur man ska agera när ryktesspridning och mediedrev drar igång.

  • Så undviker du förtroendekriser
  • När drevet går – praktisk krishantering
  • Så hanterar du mediedrev

Bang for the Buck – med kundens hjärna i fokus

Många hävdar att gammelmedias tid är förbi och att digitala kanaler är framtiden. Är det så? Svaret finns i förståelsen om vilka marknadsföringsinvesteringar som ger mest effekt.

Frågan är hur vi jämför sälj med varumärkesbyggande utan att jämföra äpplen och päron. Erik Modig, forskare på Handelshögskolan, ger oss en guidning i det som alltid kommer att vara gemensamt för alla kanaler – kundens hjärna. Det är först när alla mätvärden kan bilda en helhet som de kan jämföras och ge oss insikter om vad varje enskilt varumärke bör satsa på.

Var satsar vi mest stålar för att få mest effekt av vår kommunikation?

Ett medieimperium "som bara hände" - bröderna Norberg

Daniel och Emil Norberg har gjort sig kända genom parodier på Melodifestivalen, klipp som sedan 2014 genererat mer än 40 miljoner visningar på YouTube och SVT. Brödernas YouTube-kanal har 266 000 prenumeranter och deras videos – som behandlar alltifrån Idol och “Tacons sång” till lukrativ reklam för Max Hamburgare – genererar frekvent hundratusentals, ibland miljontals, visningar.

Bröderna har samlat en ung och organiskt växande publik kring sig. Människor som traditionella medier och varumärken har svårt att nå. I en tid då teknik demokratiserat processen; alla kan filma i HD med mobilen och gratis använda sig av likadana YouTube-konton som världens stjärnor – vad avgör om innehåll får 0 eller en miljon visningar? Bakom enkla sketcher och parodier finns avancerad taktik och strategi.

På Story 2018 berättar bröderna om ett medieimperium “som bara hände”, om att nå ut, väcka känslor, och om hur en visning blir till en publik – som sedermera förvandlas till en stor skara lojala vänner.

Allt du behöver veta om filterbubblor, algoritmer och fejknyheter

I våra sociala flöden ser vi mer och mer av det vi gillar, medan allt annat filtreras bort. Orsaken är algoritmer som i sina försök att förenkla våra liv försöker ge oss så relevant innehåll som möjligt och samtidigt skapar täta filterbubblor som är svåra att sticka hål på. Det förstärker vår uppfattning om världen och gör det lättare att luras av falska nyheter.

Samtidsanalytikern och journalisten Per Grankvist följde bland annat det amerikanska presidentvalet och förutspådde att Donald Trump skulle vinna genom att studera reaktioner i sociala media.

Han har skrivit den uppmärksammade boken Den stora bubblan – hur tekniken påverkar vår världsbild och skapat verktyget Filterbubblan.se som gör det möjligt att se hur olika debatter går i olika ideologiska bubblor.

På Story delar Per med sig av sin kunskap om algoritmer, filterbubblor och fake news. Han gör det på ett lika faktaspäckat som inspirerande sätt, baserat på fakta och fullt med konkreta exempel.

"Nya Slussen" - kommunikationen kring en omstridd ombyggnad

"Slussen är och kommer fortsatt att vara en viktig knutpunkt för alla trafikslag. Nu byggs Slussen om för att bli en tryggare och attraktiv plats att vistas på. Samtidigt säkras dricksvattnet för två miljoner människor". Så skriver Stockholm Stad på sin hemsida. Men projektet är omstritt och har försenats på grund av kritik från både politiker och medborgare, bland annat uppropet "Rädda Slussen".

Eva Rosman, kommunikationsstrateg för Projekt Slussen, berättar här om de kommunikativa utmaningarna kring det omfattande och omstridda Slussen-projektet.

Du har 3 sekunder på dig – så slår du igenom i flödet

Du har max tre sekunder på dig att fånga konsumentens uppmärksamhet på sociala medier. Vi scrollar igenom 90 meter content i vårt mobila flöde – varje dag – och nästa år beräknas 80 procent av all internettrafik bestå av videoinnehåll. Det är därmed viktigare än någonsin att veta hur man med rörlig bild når sin målgrupp, skapar engagemang och bygger långsiktiga relationer, oavsett vilken bransch man jobbar i.

Karin Winther, digital media-expert, guidar oss i hur vi når igenom bruset och jobbar effektivt med våra målgrupper på sociala medier; hur vi fångar målgruppens uppmärksamhet i flödet, skapar rätt innehåll och jobbar med nya format som bryter igenom algoritmerna.

Med insikter, exempel och konkreta tips hämtade från Karins praktiska erfarenhet i mediebranschen får du med dig verktyg, redo att användas i ditt dagliga arbete.

Från kosmos till mening - varumärke och innehåll som betyder något på riktigt

Långt innan termer som personliga varumärken, innehållsmarknadsföring och nudging flög sina varv runt planeten, stod Thomas Di Leva på scen och rotade runt i sin egen själ.

I steg för steg, sång för sång, via publika utspel, skrikande klänningar och intervjuer som ingen förstod  – snickrade han fram en unik artistpersonlighet. Ett varumärke och uttryck så distinkt att vi känner det lika väl som vilket IKEA eller H&M som helst.

Vad kan vi lära oss av Thomas Di Leva? När alla har egna nyhetsflöden blir vad vi säger, hur vi säger det och varför vi pratar över huvud taget – särskiljande. Att tvångsmässigt fylla ett innehållsschema växer vare sig relationer eller affärer av.

I ett samtal om sin livsresa hjälper Thomas Di Leva oss i processen att identifiera och förfina vårt varför. Vi får hans verktygslåda och arbetsplan för att skapa innehåll som betyder någonting på riktigt. Varumärken och budskap som attraherar fler och påverkar mer.

Tider för dagen

9.30Kaffe och registrering

10.00Konferensen startar

12.45Lunch

17.15Konferensen avslutas och vi bjuder på "after conference"

Fakta

Tid och plats

Tid och plats för Story 2019 ännu icke fastställt.

Konferensavgift

4 900 kronor exkl. moms. I priset ingår för- och eftermiddagskaffe, lunch, mingel.

Bokning

Välkommen med din bokning på www.foretagsuniversitetet.se, telefon 08-600 62 00 eller via e-post konferens@foretagsuniversitetet.se. Det kostar inget att avboka sig fram till tre veckor före konferensen. Därefter debiteras 25 % fram till en vecka före konferensen, därefter debiteras fullt pris.