Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Sociala medier 

– strategi, innehåll, kanaler och kampanjer

  • Ta din sociala närvaro till nästa nivå
  • Stärk varumärket genom sociala medier
  • Anpassa innehåll och ton efter sammanhang och kanal
Sociala medier

För dig som vill fokusera praktiskt och strategiskt på nätet

Känner du att företagets närvaro i sociala medier behöver ta ett steg till? Finns ni där men vet inte riktigt hur ni ska få bättre innehåll och spridning?

På Företagsuniversitetets kurs "Sociala medier" får du veta hur ni kan arbeta strategiskt i olika sociala medier, med affärs- och användarnyttan i fokus.

Du får bredare och djupare kunskaper om sociala mediers fulla potential och hur de kan användas för att kommunicera, informera och marknadsföra. Dessutom får du lära dig mer om de olika tjänster som finns och vilka som passar just er verksamhet.

Det blir även tydligt vilka lagar som gäller, hur onlineannonsering fungerar och hur ni får fram relevant statistik.

Under tre dagar varvas föreläsningar med praktiska övningar, där du använder dina nyvunna kunskaper på din egen organisation.

Välkommen till en högaktuell kurs om sociala medier på Företagsuniversitetet, två dagar som leder till att ni kan optimera er närvaro i sociala medier och bli bättre i hela er kommunikation!

Program

Dag 1

Sociala medier i Sverige och världen

  • hur används sociala medier idag?
  • vilken målgrupp finns på respektive plattform?

Skapa och optimera närvaro i sociala medier

  • vilka tjänster ska du välja?
  • Facebook, Snapchat, Instagram, YouTube, Twitter m.fl. tjänster
  • anpassa innehåll och ton efter sammanhang och kanal
  • formulera och förpacka för att nå fram och få spridning
  • bygga varumärket i sociala medier och hitta rätt tonalitet
  • använda statistik och optimera närvaron på lång och kort sikt
  • förankra och organisera arbetet internt och engagera fler

Omvärldsbevaka med sociala medier

  • konsten att "lyssna" och bevaka
  • delta, svara, kommentera, interagera och bemöta beröm och klagomål

Dag 2

Juridik i sociala medier

  • policy för sociala medier
  • marknadslagen
  • upphovsrätt
  • PUL

Annonsering och analys i sociala medier

  • onlineannonseringens terminologi
  • annonseringsmöjligheter med sociala plattformar
  • praktisk genomgång av gränssnitt
  • på vilka sätt kan du mäta och vad säger statistiken?

Dag 3

Sociala medier i företagets tjänst

  • vad utmärker sociala medier från annan kommunikation?
  • hur påverkar sociala medier förutsättningarna för marknadsföring och kommunikation?
  • hur kan företag och organisationer använda sociala medier för t.ex. produktutveckling, kampanjer m.m.?

Arbeta strategiskt med sociala medier

  • vad kan engagera dina målgrupper?
  • skapa relevant innehåll
  • policys och/eller strategier
  • syfte, affärsmål och effektmål
  • hur mäter man effekt?
  • framgångsfaktorer
  • vanliga misstag och hur du undviker dem

Fakta

Deltagare

Kursen vänder sig till alla som arbetar med marknadsföring, information och kommunikation i företag och organisationer t.ex. marknadschefer, marknadskoordinatorer och -assistenter, informatörer, kommunikatörer och produktchefer.

Observera att kursen kräver god vana av att använda dator, internet och smartphones samt konton och grundläggande förståelse för de vanligaste sociala medierna.

Mål

Målet är att du efter kursen ska ha både djupa och breda kunskaper om hur man kan använda sociala medier för att kommunicera, informera och marknadsföra – praktiskt och teoretiskt. Du ska kunna vara drivande i arbetet med att utforma företagets kommunikation i sociala medier, fatta beslut om satsningar samt följa upp och optimera kommunikationen.

Metod

Under utbildningen blandas föreläsningar med praktiska övningar där du direkt applicerar dina nya insikter på din egen organisation och dina egna utmaningar. Uppgifterna diskuteras i gruppen och du får feedback både från kursledarna och andra kursdeltagare.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Robert Kalinagil

Robert Kalinagil är expert inom sociala medier och digitalt på kommunikationsbyrån Welcom i Göteborg. Han har tidigare arbetat som Social Media Manager på Ving och som webb- och PR-ansvarig på Idre Fjäll.

Albert Lannerstad

Albert Lannerstad är organisations- och ledarutvecklare med bakgrund som chef, vd och styrelseledamot från flera olika branscher. Albert är också digital strateg och fungerar som rådgivare åt organisationer om hur de blir framgångsrika i digital kommunikation.

Anna Öster

Anna Öster, advokat med affärsjuridik, styrelsearbete och ledningsfrågor som specialitet. Anna är en fantastisk pedagog med lång erfarenhet av utbildning och en förmåga att göra komplicerad juridik lättförståelig och att omsätta den till praktiskt tillämpbar kunskap.

GÖTEBORG

Robert Kalinagil

Robert Kalinagil är expert inom sociala medier och digitalt på kommunikationsbyrån Welcom i Göteborg. Han har tidigare arbetat som Social Media Manager på Ving och som webb- och PR-ansvarig på Idre Fjäll.

Albert Lannerstad

Albert Lannerstad är organisations- och ledarutvecklare med bakgrund som chef, vd och styrelseledamot från flera olika branscher. Albert är också digital strateg och fungerar som rådgivare åt organisationer om hur de blir framgångsrika i digital kommunikation.