Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Skriva för webb och sociala medier

– skriv sökordsoptimerat med bibehållet läsvärde

  • Vässa texterna och använd rätt sökord
  • Fånga läsarens intresse och väck lusten att komma tillbaka
  • Locka till interaktivitet
Skriva för webb, intranät och sociala medier

För dig som vill fånga fler läsare med nätet

Du ska på kort tid fånga läsarens intresse och få fram ditt budskap. Din text ska fungera på dator, mobil och läsplatta och du ska kunna länka och hänvisa till andra texter på webben. Att skriva för webb, intranät och sociala medier ställer nya krav på dina texter.

Företagsuniversitetets kurs ”Skriva för webb, intranät och sociala medier” är två dagars stimulerande utveckling av ditt skrivande. Du kommer att träna på att analysera målgrupper och texter men också på att skriva olika typer av texter.

Du får dessutom en inblick i det dynamiska samspelet mellan ”traditionell” webbinformation och olika typer av sociala medier.

På kursen lär du dig att vässa texterna för att snabbt få fram ett budskap, sökordsoptimering och att analysera målgrupper och texter. Framför allt får du fördjupad kunskap om hur webben, intranätet och de sociala kanalerna maximalt kan bidra i organisationens totala kommunikation.

Välkommen till två inspirerande och praktiska dagar på Företagsuniversitetet!

Program

Digitala kanaler

  • digitala kanalers särskilda förutsättningar – struktur och överblick
  • webbplatsen
  • intranätet
  • sociala medier
  • bloggar etc

Målgrupper

  • ändrade kundbeteenden
  • målgruppsanpassning
  • push- och pulltexter
  • läsarens förkunskap och behov

Stilistik

  • olika dispositionsmodeller
  • sökordsoptimering
  • orden och ordval
  • rubrik och stödtekniker
  • läsbarhet

Textanalys och verkliga exempel

  • ditt eget företags eller organisations webbtexter
  • klick eller scroll
  • leda läsaren vidare
  • beräkna effekt och resultat

Skrivövningar till dag 2

  • genomgång av uppgiften
  • analys och utveckling, erfarenheter
  • utveckla budskapet i flera digital kanaler

Effektivt skrivande

  • skriva effektivt, tid, plats, omfattning
  • övervinna skrivkrampen

Fakta

Deltagare

Alla som skriver texter för webben och intranätet, t.ex. kommunikatörer, webbredaktörer, marknadskommunikatörer och andra interna skribenter.

Mål

Målet är att ge kunskaper som behövs för att

  • analysera målgrupper och texter
  • fånga läsarens intresse och få fram ditt budskap
  • skriva texter som är anpassade för moderna webbplatser och intranät
  • skapa rubriker och länkar som lockar till interaktivitet och hjälper läsaren att hitta i texten
  • skriva enkelt, korrekt och överskådligt.

Metod

På kursen varvas teori med många praktiska skrivövningar med återkoppling från kursledaren, både individuellt och i grupp.

Tider

Dag 1 kl.10.00-17.00, dag 2 kl.9.00-16.00. Kaffe serveras från kl.8.30.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Mikael Rosén

Mikael Rosén är copywriter med lång erfarenhet från yrket, mycket uppskattad föreläsare och utbildare samt författare till bland annat boken Skriva för att övertyga som kom ut 2012.