Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Marknadskoordinator

– praktisk utbildning för marknadsassistenter och marknadskoordinatorer

  • Din marknad, ditt varumärke och dina målgrupper
  • Kommunikation och samordning för lyckade marknadsaktiviteter
  • Säljande kommunikation i sociala medier
Marknadskoordinator

För dig som ser till att olika budskap strävar åt samma håll

Marknadskoordinatorns roll och möjligheter har förändrats snabbt de senaste åren. Den digitala utvecklingen, vårt sätt att dela information och alla nya kanaler och plattformar öppnar upp för många nya möjligheter. Din utmaning som marknadskoordinator är att ha överblick, att prioritera samt att skapa bästa ROI på marknadsinvesteringarna. Dessutom suddas gränserna mellan olika discipliner ut alltmer vilket medför att dagens marknadskoordinator måste arbeta aktivt inte bara med köpta mediekanaler, utan även med sociala medier och digital PR.

På utbildningen "Marknadskoordinator" utvecklar du dina färdigheter inom marknadskommunikationens alla delar – från digital kommunikation, kreativa processer och vinnande presentationer till SWOT-analys och varumärkespositionering.

Vi mixar aktuella teoretiska kunskaper, trender och tendenser med praktiska verklighetsnära övningar. Du får använda dina nya kunskaper i en projektuppgift, i form av en kampanjplan, som redovisas i slutet av utbildningen. Ett studiebesök på en reklambyrå ingår.

Utbildningen är uppdelad i fyra block à två dagar i månaden vilket gör att du kan arbeta som vanligt parallellt med utbildningen. Det gör också att du kan tillämpa dina nya kunskaper i verkligheten – på en gång!

Välkommen till en aktuell, praktisk och verklighetsnära utbildning på Företagsuniversitetet!

Program

Block 1

Marknadsföring – a och o för en marknadskoordinator

  • marknadsföringens grunder, begrepp och terminologi
  • AIDAS och andra kommunikationsmodeller
  • framgångsrika kommunikationsprojekt – olika case
  • presentation av projektuppgiften

Rollen som marknadskoordinator – arbetsuppgifter, ansvar och utmaningar

  • vad innebär det att vara marknadskoordinator?
  • roller och relationer, internt och externt

Vem är din kund och hur ser marknaden ut?

  • segmentering och val av målgrupper
  • marknad och konkurrens
  • beslutsprocesser och köproller

Marknadsföringens praktiska verktyg

  • SWOT-analys
  • konkurrentanalys
  • trendanalys
  • faktainsamling
  • undersökningsmetodik

Praktiska övningar, diskussion och reflektion

Block 2

Skriva effektiva och attraktiva texter för webben

  • skriva kort – välj ut det viktigaste
  • bestäm syfte med varje enskild text
  • målgrupp – vem du riktar dig till
  • sökord och hur du ska välja rätt
  • led läsaren/mottagaren vidare i digitala kanaler
  • så får du bättre effekt – enkelt att beräkna
  • vi går tillsammans igenom 1-2 verkliga exempel

Ett starkt varumärke – hur skapar man det?

  • vikten av ett starkt varumärke
  • vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • postionering – den unika idé du ska tjäna pengar på

Marknadsinformation – lär känna din marknad

  • syfte och metod
  • källor
  • marknadsundersökningar

Marknadskommunikation som säljer

  • vad ska vi säga och vad är egentligen bra reklam?
  • välj rätt kanaler och media
  • välj och formulera budskap – hjärta eller hjärna
  • PR, sponsring och events som ger effekt

Praktiska övningar, diskussion och reflektion

Block 3

Planera för lyckade kommunikationsprojekt

  • lär dig sätta SMARTA mål
  • hur hänger allt ihop – koppling till försäljning och ekonomi
  • olika sätt att mäta och följa upp kampanjer

Arbete med projektuppgiften

  • introduktion och genomgång
  • projektmall

Effektiva och säljande presentationer

  • sälj in din idé med övertygande argument
  • utveckla en bekväm och säker presentationsstil
  • använd 5X5X5 i dina PowerPoint-presentationer

Digital kommunikation – sociala medier och webb

  • hur skiljer sig webb och digitala medier från andra marknadsföringskanaler?
  • strategi och hantverk när man utformar digital kommunikation
  • hur optimerar man webbplatsen för att synas i sökmotorer?
  • hur påverkas företag och organisationer av sociala medier
  • använda sociala medier i företagets kommunikation

Praktiska övningar, diskussion och reflektion

Block 4

Köpa reklamtjänster

  • så arbetar en reklambyrå
  • att samarbeta med reklam-, PR- och mediabyråer
  • den kreativa processen
  • rätt och fel i reklamen

Projektuppgiften

  • praktiskt arbete med projektuppgiften med handledare
  • muntlig och skriftlig rapportering av praktikfallen

Besök på reklambyrå

  • vi besöker en reklambyrå, ser och lär

Presentation av projektarbetet

  • muntlig och skriftlig rapportering av praktikfallen

Summering och avslutning

Fakta

Tider

Första dagen i varje block 10.00-17.00, följande dagar 09.00-16.00

Deltagare

Marknadskoordinatorer, marknadsassistenter, kommunikatörer, assistenter och andra medarbetare på marknadsavdelningen.

Mål

Utbildningens mål är att ge kunskaper som behövs för att

  • framgångsrikt driva olika typer av marknadsprojekt
  • förstå och kunna använda marknadsföringstermer
  • upprätta en kampanjplan
  • köpa reklam och PR-tjänster
  • genomföra säljande presentationer
  • skriva effektiva texter för webb och sociala medier.

Metod

Utbildningen varvar teori och praktik. Tid ges för diskussion och reflektion. En projektuppgift går som en röd tråd genom utbildningen och innebär att du tillsammans med andra i grupp ska ta fram en kampanjplan.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Annika Holst

Annika Holst är expert inom marknadsföring och marknadskommunikation. Annika har lång praktisk erfarenhet av att arbeta i olika positioner med marknadsföring, internationell försäljning samt research och marknadsanalys. Annika är en skicklig pedagog med förmåga att entusiasmera och omsätta teori till praktiskt användbara kunskaper.

Mikael Rosén

Mikael Rosén är copywriter med lång erfarenhet från yrket, mycket uppskattad föreläsare och utbildare samt författare till bland annat boken Skriva för att övertyga som kom ut 2012.

Sofie Nylén

Sofie Nylén är utbildningskonsult med examen från Lärarhögskolan. Sofie är expert på skriftlig och muntlig kommunikation och har lång erfarenhet av kommunikations- träning på alla nivåer. Sofie brinner för pedagogik och är en stjärna på att lära ut och coacha genom positiv och konstruktiv feedback. Sofie får människor att växa och våga.

Sara Öhman

Sara Öhman är specialist på digital marknadsföring med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon har arbetat bland annat som Brand Activation Manager på Sportamore och Digital Marketer på Zaark.

Margareta Kroon

Margareta Geta Kroon har mer än 15 års erfarenhet som marknadschef på både stora och små, svenska och internationella bolag som bl.a. Mexx, Rikskuponger och Delicard. Hon är i dag varumärkes- och kommunikationskonsult med tonvikt på idéburna organisationer såsom Hyresgästföreningen, Svensk sjuksköterskeförening och Storsthlm.