Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Google Analytics

– webbstatistik – teori och praktisk användning

  • Dra maximal nytta av Google Analytics
  • Så använder du statistiken i praktiken
  • Optimera din marknadsbudget utifrån webbstatistikens resultat
Google Analytics

För dig som vill hitta hur folk söker

På webben är allt mätbart brukar man säga. Och de flesta företag och organisationer har webbstatistik och vet hur många besökare webbplatsen har per dag, vecka och månad. Alltför få går dock djupare i statistiken eller använder siffrorna aktivt för att utveckla sin webbplats och marknadsföring.

Vad kan man egentligen se med webbstatistik? Hur får man fram rätt mätetal? Och hur kan man använda statistiken i praktiken? Vilka faktiska förändringar vågar man vidta med statistik som grund och utgångspunkt?

På Företagsuniversitetets praktiska tvådagarskurs lär du dig hur Google Analytics, det dominerande verktyget för webbstatistik i Sverige, fungerar. Du lär dig bland annat hur man jämför olika datum och segment av besökare, varifrån de kommer samt hur man kan se vilka sidor som är mest använda och vilka som leder till köp eller kontakt.

Program

Arbeta strategiskt med webbstatistik

  • vilken nytta kan du få ut av webbstatistik?
  • Vad ska man egentligen mäta? Olika steg och nivåer
  • webbstatistik som en del av marknadsföring och webbstrategi

Grundläggande kunskap om webbstatistik

  • hur fungerar det tekniskt?
  • vad kan man mäta och spåra?
  • vad påverkar siffrorna?
  • vilka olika typer av verktyg finns?

Introduktion till Google Analytics

  • grundläggande nyckeltal
  • konverteringsgrad, webbplatsens effektivitetsmått
  • arbeta med segment
  • jämföra över tid

Vem besöker webbplatsen?

  • olika sätt att räkna besök
  • vad kan man lära om besökarna?
  • anpassa webbplatsen till besökarnas teknik

Optimera webbplatsen med innehållsstatistik

  • optimera webbplatsen
  • förstärka rätt sidor och innehåll
  • var försvinner besökarna?
  • rationalisera bort det som ingen läser

Trafikkällor

  • Utvärdera trafikkällor utifrån antal, kvalitet och konverteringsgrad
  • få ut mer för marknadsföringsbudgeten
  • trafik från sökmotorer
  • effektivisera sökannonseringen

Mål och konverteringsgrad

  • att sätta mål för webbplatsen
  • mäta e-handel
  • optimera köpprocesser
  • A/B-tester
  • hur kan man genomföra användartester?

Fakta

Deltagare

Kursen vänder sig till alla som ansvarar för företagets webbplats, såväl de som ansvarar för innehåll som struktur: webbredaktörer/-ansvariga, marknadsförare, marknadschefer, kommunikatörer och informatörer.

Mål

Målet är att ge de kunskaper som behövs för att

  • dra maximal nytta av de kunskaper webbstatistik kan ge
  • tolka nyckeltal i Google Analytics och omsätta dem till praktiska handlingar
  • utveckla företagets webbplats, webbnärvaro och marknadsbudget med hjälp av webbstatistik.

Metod

Kursen kombinerar teori med praktiska övningar och diskussioner.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM