Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Digitalisera din kommunikation

– från outbound till inbound

  • Förstå transformationen från analog till digital
  • Struktur och system för att arbeta effektivt med digital kommunikation
  • Praktiska verktyg för att implementera och driva den digitala förändringen
Digitalisera din kommunikation

För dig som vill ta din kommunikation från analog till digital

Den digitala förändringen i samhället ställer kommunikationen inför stora utmaningar. Vem är sändare och vem är mottagare när alla enkelt kan starta en egen kommunikationskanal? Hur får vi mottagarna att lyssna på vårt budskap när det nu är målgruppen själv som väljer sina budskap, kanaler och tidpunkter?

Det är en 180 graders förändring som kan verka svår och omvälvande. Men som också för med sig möjligheter för de som förstår förändringarna och hur vi möter våra målgrupper på deras planhalva.

På kursen "Digitalisera din kommunikation" går vi igenom förändringen och ser varför inbound marketing är en av nyckeltermerna i både innehåll och arbetsstruktur. Vi ger dig konkreta verktyg för att tänka digitalt först, går igenom de system som är plattformen i en digital kommunikationsstruktur, och ser hur vi kan få vår målgrupp att själv bli en del i kommunikationen.

Du lär dig dessutom hur organisationen och arbetssätten kan dra nytta av de nya processerna med bl.a. growth hacking och agila arbetssätt.

Välkommen till en högaktuell kurs som ger dig verktyg och insikter för att anpassa din kommunikation till en digital värld!

Nästa kursstart är den $STARTDAG i $ARRORT. Du kan boka dig på vår hemsida www.foretagsuniversitetet.se eller ringa 08-600 62 00.

Program

Dag 1

09.45Kaffe serveras

10.00Så ändrar digitaliseringen den klassiska kommunikationsmodellen

  • vem är sändare när alla kan starta en egen kanal?
  • att bli vald
  • integrera den analoga och digitala kundresan
  • hur bygger man varumärke i en digital värld?

12.30Lunch

13.30Kanaler – allt mer digitala

  • flöden 24/7
  • hur väljer man de bästa kanalerna? Och hur väljer man bort?
  • multichannel, native, retargeting, influencers, programmatic... hur hänger det ihop?
  • sociala medier – operative hype eller strategisk nödvändighet?
  • när vi inte har kontroll över kanalerna med våra budskap
  • det är inte analogt ELLER digitalt, men hur integrerar vi de båda?
  • interaktion, hur skaffa och hur hantera?
  • gamification

17.00Dag 1 avslutas

Dag 2

09.00Innehåll – allt viktigare

  • skillnader när vi arbetar digitalt
  • hur tänka innehåll när målgruppen bestämmer
  • användarna genererar innehållet
  • Content Marketing
  • digital storytelling
  • när du inte längre har kontrollen – kriskommunikation i digitala medier

11.30Lunch

12.30Systemen

  • inbound marketing
  • dags att dödförklara outbound marketing?
  • marketing automation
  • webbens roll när vi pratar sociala medier och flöden
  • SEO/SEM
  • GDPR

16.00Dag 2 avlutas

Dag 3

09.00Att arbeta digitalt

  • agilt arbetssätt
  • growth hacking
  • den egna rollen

11.30Lunch

12.30Implementering

  • hur får man alla att anamma digitaliseringen och att gå åt samma håll?
  • implementering och interna utmaningar
  • när organisationsstrukturen inte stöttar det digitala arbetssättet
  • verktygslåda för implementering

16.00Kursen avslutas

Fakta

Deltagare

Utbildningen vänder sig till dig som har arbetat några år med kommunikation, t.ex. som projektledare eller kommunikatör, främst i en "analog värld", och som nu vill ta steget in i den digitala kommunikationen. Kursen passar även dig som är kommunikationschef och inser att det nu är dags för din grupp att bli digitala i både arbetssätt och produktion. Kursen är även anpassad för dig som idag arbetar i närbesläktade områden t.ex. inom sälj, marknad, HR och IT.

Mål

Målet är att ge kunskaper för att kunna:

  • se till att bli vald när det är målgruppen som väljer
  • integrera den analoga och digitala kundresan
  • förstå hur man bygger varumärke i en digital värld
  • välja, och välja bort, bland alla nya kanaler
  • hantera innehåll och kanaler vi inte längre äger
  • få målgruppen att delta i innehållsproduktion och interaktion
  • förstå inbound marketing och vad som skiljer från outbound
  • förstå möjligheterna och strukturen i marketing automation-system
  • driva och producera content marketing
  • bättre förstå hur den digitala kommunikationen kommer närmare säljfunktionen

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Ulf Lesley

Ulf Lesley, CMO på Strikersoft, har arbetat i olika operativa och strategiska roller i nästan 25 år inom marknadsföring och kommunikation, med allt från internkommunikation och digitala medier till varumärkesutveckling, bl.a. som marknadskommunikationschef för Ericssons mobilsida.