Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Digital kommunikation för assistenter 

  • Digitalisering och digitala verktyg för assistentrollen
  • Omvärldsbevakning och research i sociala medier
  • Varumärkesbyggande och utformning av social mediepolicy
Digital kommunikation för assistenter

För dig som vill vara "på" på nätet

Digitala kommunikationsverktyg blir en allt viktigare del i yrkeslivet. Som assistent gäller det att ta aktiv del i utvecklingen och hitta nya smarta sätt att arbeta. I den här utbildningen får du både konkreta tips på hur du kan utveckla din yrkesvardag och chans att tillsammans med andra reflektera över hur digitaliseringen påverkar företag, organisationer och assistentrollen.

Sociala medier – praktik och strategi

Under kursen lär du dig de viktigaste plattformarna för sociala medier från grunden och får kunskap om vad som krävs för att framgångsrikt bygga varumärke i sociala medier – både som organisation och person.

Men sociala medier är inte bara kommunikationsplattformar. Vi ger dig koll på hur du kan använda sociala medier för att söka information och omvärldsbevaka. Vi pratar också om framgångsfaktorer och fällor när organisationen står inför att ta fram en policy för sociala medier.

Välkommen till en aktuell och praktisk kurs som är framtagen i samarbete med assistenternas eget nätverk EUMA, European Management Assistants!

Program

Dag 1

Att arbeta i en digital och social värld

  • vad innebär digitalisering?
  • möjligheter och utmaningar för företag idag
  • digitala trender och beteenden att förhålla sig till

Omvärldsbevakning och research i sociala medier

  • använda sökmotorer och sociala medier som bevaknings- och informationsverktyg
  • skapa, hitta och följa grupper, personer och flöden
  • sprida kunskap och information internt
  • källkritik – lär dig bekräfta nätets källor

Dag 2

Bygga varumärke på nätet

  • affärsdriven närvaro i sociala medier
  • målgrupp, plattform och innehåll – hur ska man tänka?
  • hitta och skapa innehåll
  • tips för spridning och dialog

Policyfrågor

  • varför policy för sociala medier?
  • fällor och utmaningar
  • en företagspolicy – vad kan ingå?
  • hur förankra en policy för sociala medier i organisationen?

Digitala verktyg

  • att leva som man lär
  • vanliga verktyg att använda för digitalt samarbete
  • vilka verktyg är bra till vad?
  • vem bestämmer vilka verktyg organisationen ska använda?
  • samarbeta med hjälp av digitala verktyg – vad behöver du tänka på?
  • hur få med folk i båten – att hantera motstånd mot förändring

Fakta

Deltagare

Kursen vänder sig till dig som är assistent och vill öka dina kunskaper om digitala verktyg och sociala medier för att effektivisera det dagliga arbetet för både dig och din chef.

Mål

Målet är att ge kunskaper som behövs för att

  • kommunicera, bygga varumärke samt omvärldsbevaka och göra research i sociala medier
  • använda olika digitala verktyg för att effektivisera det dagliga arbetet
  • medverka i arbetet med att ta fram en sociala mediepolicy i organisationen
  • ha insikt i hur digitaliseringen påverkar samhälle, företag och assistentrollen.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM