Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Digital kommunikation för HR

– attrahera och engagera medarbetare med hjälp av sociala medier och webb

  • Kommunicera digitalt med potentiella och befintliga medarbetare
  • Rätt målgrupp, rätt kanal, rätt budskap
  • Sociala medier för employer branding och internkommunikation
Digital kommunikation för HR

För dig som vill stärka det mänskliga genom det digitala

Kursen är designad för dig som arbetar inom HR och vill bli bättre på att både beställa och arbeta operativt med digital kommunikation. Vi fokuserar på hur din organisation når och engagerar potentiella och befintliga medarbetare. Kursen ger dig kunskaper om sociala medier, webbplatser och andra digitala satsningar och spänner över både extern och intern kommunikation. Dessutom får du grundläggande kunskaper i digital annonsering.

Välkommen till en både praktisk och strategisk utbildning i digital kommunikation för HR!

Program

Dag 1 – Strategisk digital kommunikation

Digital HR-kommunikation

  • hörnstenar i all digital kommunikation
  • digital employer branding – vad är det?

Tänka strategiskt

  • skapa digital kommunikation utifrån mål och utmaningar
  • användarnytta
  • metoder för att ta reda på målgruppernas behov
  • hur kommunicerar ditt företag idag?

Digitalisering av HR och HR som förändringsagent

  • digitaliseringens påverkan på HR
  • de viktigaste delarna i digital HR
  • framtidens HR – hur ser den ut?

Digital internkommunikation

  • vikten av god digital internkommunikation
  • några exempel på hur HR kan använda digital och social kommunikation
  • att välja företagslösningar eller konsumentlösningar

Dag 2 – Sociala medier i HR-arbetet

Använda sociala medier strategiskt i HR-kommunikationen

  • det här behöver du tänka på
  • olika syften och strategier för att attrahera och involvera
  • framgångsfaktorer – hur gör organisationer som lyckas?

Övergripande om kanalerna

  • HR:s roll i det interna arbetet med sociala medier
  • kanalernas tungviktare och bubblare
  • grundläggande kanalhantering – netikett, hashtags m.m.

Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter

  • övergripande funktionalitet
  • användarstatistik
  • de viktigaste funktionerna
  • så fungerar respektive kanal i HR-arbetet
  • best practice

Annonsering i sociala medier

  • köpt eget utrymme och annonsering
  • eget utrymme och content marketing
  • vem når man med vad?
  • hur påverkar annonser vs content varumärket?
  • skapa effektiva annonser på LinkedIn och Facebook

Fakta

Tider

Dag 1: 10.00-17.00 Dag 2 och 3: 09.00-16.00. Kaffe serveras från kl. 09.30.

Deltagare

Kursen vänder sig till HR-chefer, HR-assistenter, HR-specialister och kommunikatörer med ansvar för employer branding.

Mål

Målet är att ge kunskaper som behövs för att

  • kommunicera digitalt med befintliga och potentiella medarbetare för att engagera och attrahera
  • hitta strategiska sätt för att nå rätt målgrupp med rätt innehåll i rätt kanal
  • använda sociala medier effektivt som en del av employer branding och internkommunikation
  • kunna beställa och själv arbeta praktiskt med kommunikation i digitala kanaler.

Metod

Utbildningen kombinerar teori med praktiska övningar, diskussioner och reflektion.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Henrik Ladström

Henrik Ladström är i grunden beteendevetare och har i snart ett decennium arbetat med digitaliseringens påverkan på människan i arbetsliv och relationer. Henrik har handlett och utbildat ett stort antal deltagare inom digital beteendeförändring, och jobbar idag på Knowit Insight som konsult inom digitalisering och HR. Du hittar honom på LinkedIn där du är välkommen att skicka en kontaktförfrågan inför kursstarten.