Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Copywriting 

– reklamtext som säljer

  • Lär dig tänka "copy" och få respons
  • Vem ska läsa, vad ska hända?
  • Så skriver du reklamtext för olika medier
  • Våga lita på din kreativitet
Copywriting

För dig som vill göra dina texter vassare

Copywriting är konsten att förmedla ett budskap som ingen frågat efter – på några korta sekunder. För att lyckas måste du öppna dina sinnen, vända och vrida på dina texter och inte vara nöjd innan du har övertygat dig själv. Du måste vara klar över vilken reaktion eller handling du är ute efter.

På den här kursen får du möjlighet att utmana dina läsare. Du får lära dig sortera, tänka fritt och skriva texter som når fram. Vare sig du skriver för företagets interntidning, gör annonser eller uppdaterar hemsidan är det långt mycket troligare att dina läsare tar till sig budskapet om du tänker "copy" när du skriver.

Välkommen till en energigivande och kreativ kurs i copywriting ledd av Mikael RosÉn, copywriter med lång erfarenhet från yrket, författare till boken "Skriva för att övertyga" och en mycket uppskattad kursledare!

Program

Dag 1

09.45Kaffe serveras

10.00Copywritern – den okände skribenten

  • uppgiftens/uppdragets komplexitet och omfång

Den kreativa processen

  • talang och tålamod

Det dramaturgiska inslaget

  • att komma igång – hitta den första meningen, stryka den och gå vidare

12.30Lunch

13.3028 verktyg och en verktygslåda – hantera dina redskap

  • överdrifter/underdrifter
  • ord du inte vill se i en copytext
  • respektera dina läsare
  • kill your darlings

Målgruppsanalys

  • vem ska läsa din text och varför?
  • kunskap om både ämnet och målgruppen är nyckeln till en bra text
  • hitta kärnan i ditt budskap
  • vad är viktigt, vad är oviktigt?
  • hur kontrollerar du att texten stämmer med briefen?

17.00Avslutning och hemuppgift

Dag 2

09.00Ord som bilder och ljud

  • en bild säger mer än 1000 ord. Sant eller osant?
  • kan ord vara bilder?
  • skriv som du talar
  • kan du höra vad du skriver?
  • språkmelodi – örongodis

12.30Att skriva för olika medier

  • annonser, broschyrer, webben, chefens tal eller intern reklamfilm – anpassa din text efter hur den ska publiceras eller framföras

Vad menar du egentligen?

  • är det ställt utom allt rimligt tvivel att det du vill ha sagt är det dina läsare förstår?
  • skriv enkelt!

Du har bara en läsare åt gången

  • skriv personligt!

Slutövning

16.00Kursavslutning

Fakta

Deltagare

Kursen vänder sig till dig som arbetar med reklam i form av t.ex. säljbrev, webbsidor, annonser och broschyrer. Kursens tyngdpunkt är det kreativa arbetet. Du bör vara en van skribent.

Mål

Utbildningens mål är att du efter kursen ska ha kunskaper som behövs för att kunna

  • förstå skillnaden mellan en skribent och en copywriter
  • skriva reklam-/copytexter som säljer
  • tänka och skriva kreativt
  • vässa dina budskap så att du når fram till dina läsare.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Mikael Rosén

Mikael Rosén är copywriter med lång erfarenhet från yrket, mycket uppskattad föreläsare och utbildare samt författare till bland annat boken Skriva för att övertyga som kom ut 2012.