Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Administrativ koordinator

– vidareutveckling för dig som är assistent, sekreterare eller administratör

  • effektivisera arbetsflöden och finslipa din samordningsförmåga
  • nå ut med ditt budskap och argumentera för din sak
  • lär dig driva projekt och öka din kunskap om webb och sociala medier
Administrativ koordinator

För dig som vill ha mer flow på jobbet

Som administratör, assistent eller sekreterare har du många olika arbetsuppgifter och ansvarsområden. Det handlar ofta om att samordna och leda både arbetsflöden och människor. Du förväntas vara en effektiv administratör och en god samordnare som utan att tveka tar dig an nya utmaningar i form av t.ex. olika interna eller externa projekt.

På den här kursen får du de kunskaper du behöver för att effektivt kunna administrera och organisera verksamheten samt driva mindre projekt. Du får lära dig att skriva effektiva texter, t.ex. projektrapporter, och att presentera och argumentera effektivt. Du får också en inblick i de nya digitala kanalernas möjligheter.

Välkommen till sju inspirerande och kunskapsfyllda dagar tillsammans med några av våra allra bästa och mest inspirerande kursledare! Välkommen att utvecklas i din yrkesroll tillsammans med oss!

Program

Block 1

Effektiva texter

  • Modernt språkbruk och språkriktighet
  • Skriv och bli läst
  • Tänk på din läsare – syfte och budskap
  • Så gör du din text lättillgänglig
  • Skriva projektrapporter

Introduktion och arbete med den individuella uppgiften

Att leda och driva projekt

  • Syfte, projektmål och effektmål
  • Projektorganisationen
  • Projektplanering
  • Kommunikationsplan

Personlig effektivitet

  • Personliga mål och fokus
  • Prioritering och tidsplanering
  • Stress och balans
  • Min arbetsyta
  • Hjärnans behov

Block 2

Informellt ledarskap

  • Att leda utan formellt mandat
  • Självledarskap
  • Inre och yttre motivation
  • SCARF-modellen
  • Kommunikation och feedback

Presentera och argumentera

  • Planera ett framförande
  • Kroppsspråk och röst
  • Använda bilder
  • Hantera din rampfeber
  • Effektiv argumentation
  • Presentationsträning

Projektekonomi

  • Viktiga ekonomiska begrepp inom projektets ekonomi
  • Kalkylering i projektet
  • Budgetering – inte bara siffror

Block 3

Digitala och sociala medier som fenomen och i praktiken

  • Sociala medier som kommunikationsform
  • Lyssna, svara, delta, konversera, engagera
  • Hur man bemöter positiva och negativa reaktioner
  • Skapa dialog och delaktighet med olika målgrupper
  • Omvärldsbevakning
  • Smarta appar och digitalt administrativt stöd

Presentation av den individuella uppgiften

  • Redovisning
  • Återkoppling och diskussion

Sammanfattning av utbildningen och avslutning

Fakta

Deltagare

Assistenter, sekreterare, administratörer, handläggare och andra som vill effektivisera sitt administrativa arbete och leda arbetsflöden och människor på ett mer effektivt sätt.

Mål

Målet är att ge kunskaper som behövs för att:

  • administrera, samordna och organisera effektivt
  • skriva texter som ger resultat
  • leda och driva mindre projekt
  • fungera som en informell ledare
  • presentera och argumentera effektivt
  • förstå webben och de digitala kanalernas möjligheter

Metod

På kursen kombineras teori med praktiska övningar, diskussion och reflektion. En individuell uppgift, som består av att göra en projektplan, löper som en röd tråd genom utbildningen.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Sofie Nylén

Sofie Nylén är utbildningskonsult med examen från Lärarhögskolan. Sofie är expert på skriftlig och muntlig kommunikation och har lång erfarenhet av kommunikations- träning på alla nivåer. Sofie brinner för pedagogik och är en stjärna på att lära ut och coacha genom positiv och konstruktiv feedback. Sofie får människor att växa och våga.

Martin Krüger

Martin Krüger har varit verksam som revisor, ekonomichef och controller inom en rad olika branscher samt utvecklat individer och organisationer i affärsmannaskap. Han har lång erfarenhet av att bistå företag i ekonomisk styrning, lönsamhetsutveckling och planering.

Pernilla Silfverhjelm

Pernilla Silfverhjelm är en erfaren utbildare inom bland annat kommunikation, ledarskap och projektledning. Hon arbetar också som mötesledare och facilitator i egna bolaget Silfverhjelm Consulting.

Sara Öhman

Sara Öhman är specialist på digital marknadsföring med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon har arbetat bland annat som Brand Activation Manager på Sportamore och Digital Marketer på Zaark.