Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Facility Management

– fastighetsskötsel, telefoni och lokalvård

  • Kostnadseffektiv samordning och kommunikation med leverantörer
  • Så jämför och köper du in servicetjänster
  • Nyckeltal, budget och regelverk
Facility Management

För dig som köper in och samordnar organisationens servicetjänster

Har du fått uppdraget att ansvara för kontorets internservice och samordning av de leverantörer som sköter till exempel lokalvård, säkerhet, fastighetsskötsel och telefoni? Då har du fått ett viktigt uppdrag som bidrar till att skapa ett väl fungerande och effektivt kontor och förutsättningar för dina medarbetare att kunna utföra sitt arbete på bästa sätt.

På utbildningen "Facility Management" får du grundläggande kunskaper inom de områden som är en Facility Managers ansvar. Du lär dig hur man samordnar inköpta servicetjänster och leverantörer för största effektivitet, vilka regelverk som måste följas och hur gränsdragningen ser ut. Kunskaperna du får gör att du kan agera med större säkerhet och trygghet både internt och i kommunikationen med leverantörerna. Dessutom bidrar ditt arbete till att spara pengar.

Utbildningen är framtagen tillsammans med Fairdeal Group, som är experter på Facility Management. Samtliga kursledare arbetar till vardags praktiskt med Facility Management på Fairdeal Group.

Välkommen till en "hands on-utbildning" som ger dig aktuella och direkt tillämpbara kunskaper i Facility Management!

Program

Dag 1

Vad är Facility Management?

  • grundläggande begrepp
  • vilka tjänster ingår?

Ansvar och gränsdragningar

  • vad är fastighetsägarens ansvar och vad är hyresgästens?
  • varför är det viktigt med kunskap kring gränsdragningar i hyreskontraktet?

Samordning och kommunikation

  • fördelarna med samordning av tjänsterna
  • se dina kollegor som kunder
  • skapa bästa förutsättningar för kontoret och personalen
  • SLA – service level agreement och servicenivå
  • att styra och leda supporttjänster

Dag 2

Ekonomi

  • nyckeltal inom Facility Management
  • beräkna volym vid inköp av fruktkorgar, hur lång tid tar det att rengöra en kaffemaskin, vad kostar kontorsmaterial per anställd m.m.?
  • NKI – nöjd kundindex
  • KPI – konsumentprisinex

Inköp och uppföljning

  • vikten av en strukturerad inköpsprocess och uppföljning av denna
  • hur styr man en leverantör under en pågående leverans?

Dag 3

Lokalvård – fördjupning

  • periodiska insatser
  • kritiska utrymmen
  • städbeskrivningar
  • uppföljning

Dag 4

Säkerhet

  • att tänka på vid inköp av säkerhet

Styrdokument och regelverk

  • vad gäller?

Praktiska case

  • arbete med och genomgång

Fakta

Deltagare

Kursen vänder sig till dig som är ny inom Facility Management-området. Du har kanske fått utökat ansvar inom kontor och fastighet i din nuvarande roll och behöver mer kunskap inom området.

Mål

Målet är att ge kunskaper som du behöver för att:

  • agera självständigt inom området Facility Mangagement
  • känna till begreppen inom Facility Management
  • kunna driva en upphandling av FM-tjänster
  • veta vad du, som hyresgäst, har för ansvar kopplat till lokalen.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation, luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Kursledare

STOCKHOLM

Ann-Charlotte Salomonsson

Lotta Salomonsson är VD och grundare av företaget Fairdeal Group, ett oberoende kompetensföretag som bland annat verkar inom Facility Management. Lotta har lång erfarenhet av upphandlingar, inköp och avtalsfrågor från både beställar-/och leverantörssidan. Hennes specialistområden är affärsmannaskap, upphandling och inköp, både för näringsliv och offentlig verksamhet.

Beatrice Lagergren

Beatrice Lagergren är civilekonom och har 15 års erfarenhet av Facility Management i olika typer av befattningar, från att ha verkat både strategiskt och som operativt ansvarig för olika kunduppdrag till att ha rollen som projekt- och verksamhetsutvecklingschef på ett medelstort företag i branschen.

Idag arbetar Beatrice som rådgivande konsult inom Facility Management på Fairdeal Group.