Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Stockholm Talent Summit

En konferens om framtidens rekrytering

  • Vad artificiell intelligens kan – och inte kan – göra för rekryterare
  • "Så vill jag bli rekryterad!" 100 unga svenskar svarar
  • Vad LinkedIn lärt sig. Möt Lisa Gunnarsson, Head of Linkedin Nordics
  • Personal branding för rekryterare

Stockholm Talent Summit (21 mars 2019) – en heldagskonferens om framtidens rekrytering – har sedan 2016 årligen bjudit in världsledande experter, forskare och globala branschledare för att kartlägga våra gemensamma utmaningar och möjligheter.

Överallt finns teorier kring hur teknik, globalisering och framtidens samhälle kommer att förändra rekryteringsbranschen och ditt och mitt jobb. 2019 års konferenstema är framtidskraft; handlingskraft att redan idag börja arbeta i – och mot – framtiden.

Journalist-ledda intervjuer blandas med föreläsningar och interaktiva sessioner, nätverkande och reflektion. Stockholm Talent Summit är designad att ge dig som rekryterare och HR-proffs en inspirerande, bildande och omedelbart användbar upplevelse.

Årets konferens går av stapeln på Fotografiska i Stockholm, en av Sveriges mest omtyckta samlingsplatser och sevärdheter. Lunch serveras i Fotografiskas restaurang, där matkreatör Paul Svensson med team – med sitt fokus på växtriket – är utsedda till Världens Bästa Museirestaurang 2017.

Efter dagens sista programpunkt möts deltagare, föreläsare och experter för mingel, diskussion, dryck och tilltugg.

Välkommen den 21 mars!

Stockholm Talent Summit är en konferens om framtidens rekrytering.

Program

Torsdag den 21 mars 2019

 

Stockholm Talent Summit 2019 går av stapeln på Fotografiska, Stadsgårdshamnen 22 i Stockholm.

Lisa Gunnarsson: Vad LinkedIn lärt sig (och kan lära dig)

Lisa Gunnarsson, LinkedIn

Lisa Gunnarsson är chef för LinkedIn Norden och en av Sveriges mest profilerade ledarskaps- och rekryteringsprofiler. Under detta inspirerande och öppna samtal berättar Lisa om hur LinkedIns största kunder framgångsrikt använder sig av plattformen, vilka utmaningar den egna tjänsten står inför samt hur hon själv förbereder sig inför framtidens arbetsmarknad.

Vilken LinkedIn-strategi skulle hon själv använda, om hon var du? Vilka sanningar, mönster och trender – synliga i LinkedIns dataströmmar – pratar vi för lite om?

Vad AI kan – och inte kan – göra för rekryterare

Christian Guttmann, Chief AI and Data Scientist på Tieto. Adjungerad professor vid University of New South Wales i Australien och senior forskare vid Karolinska Institutet

Vi hör att artificiell intelligens kommer att förändra våra jobb, våra företag och världen i stort. Men hur? Vad är teknologin faktiskt kapabel till idag? Vilka verktyg fungerar på världsmarknaden just nu? Vilka begränsningar finns – och vilka futuristiska teorier har ingen bäring i verklighet och vetenskap?

Christian Guttmann har, inom ramen för sin egna 25–åriga karriär inom AI och AI-forskning, rest jorden runt och mött mjukvaruföretag som erbjuder AI-baserade lösningar åt rekryteringsföretag. I denna visuella presentation tar han med oss på en resa mellan omvälvande effektiv teknologi, halvmesyrer och rent sol-och-vårande.

Bli “Robot-Ready”. Så utvecklar – och rekryterar – du framtidskompetens

Andreas Carlsson, affärsman, författare och musikproducent

Framtidskompetens handlar inte om teknik. Ingen vill tävla mot en mjukvara. Framtidens kompetens handlar istället om att identifiera, utveckla och rekrytera unikt mänskliga egenskaper som nyfikenhet, mod och handlingskraft. I en digitaliserad och automatiserad värld så ökar värdet av det som är unikt mänskligt; det är dessa egenskaper som företag söker och det är i denna kreativa krutdurk som framtidens rekryterare måste vara bäst.

Andreas Carlsson är affärsman, författare och musikproducent. Andreas befinner sig i en unik position för att skärskåda framtidens talangutveckling och rekryteringsprocesser: Hans företagsgrupp "Academy of X and Business” (koncernen beskrevs av amerikanska affärstidningen Forbes som "redefining education across the world”) driver skolor med ambitionen att balansera utbildning med framtidens individutveckling. Andreas coachar och utvärderar också kontinuerligt talanger, entreprenörer och världsartister genom sina globala investeringar och kreativa projekt.

Bli "Robot-Ready” är hans föreläsning om hur du idag blir bäst imorgon. Som människa och rekryterare i ett högteknologiskt samhälle, på en global marknad och med ständig förändring som enda konstant.

Rekrytering i Kina: 400 miljoner millennials (som bor på kontoret)

Bo Ji, Assistant Dean och Chief Representative Europe på affärsskolan CKGSB

Modern rekrytering i västvärlden är väldokumenterad. Men hur arbetar kollegor och konkurrenter på världens största talangmarknad, Kina? Med 845 miljoner arbetsföra människor varav 400 miljoner är millennials? Och vad behöver vi lära oss när kinesiska talanger alltmer frekvent söker sig till svenska företag?

Bo Ji är Assistant Dean på kinesiska affärsskolan CKGSB – vars alumni inkluderar bland andra Jack Ma (Alibaba), Chen Yidian (Tencent) och Liu Qing (Didi).

Under Stockholm Talent Summit bjuder Bo Ji på en kulturell frontalkrock via högteknologisk big data-analys, AI-driven personalövervakning och världens mest ambitiösa och hyperkonkurrerande kandidater.

Talang för människor: Forskningens 3 viktigaste fynd om att rekrytera talanger

Kajsa Asplund, psykolog, forskare på Handelshögskolan i Stockholm samt Lead People Science på Alva Labs

Rekrytering beskrivs ofta som en process mellan en arbetsbeskrivning och ett cv. Men överallt i mixen finns den mänskliga psykologin närvarande; hos den rekryterande chefen, den rekryteringsansvariga, rekryteraren och den sökande.

Kajsa Asplund är psykolog och har under fyra år forskat om talent management på Handelshögskolan i Stockholm. I dag arbetar hon på det svenska talent analytics-företaget Alva Labs. Kajsa är aktuell med boken “Talang för människor” – en bok om hur man skapar talangutveckling som utgår från människans psykologi, och grundar sig på gedigen psykologisk forskning.

Under Stockholm Talent Summit riktar Kajsa sitt strålkastarljus mot rekryteringsbranschen och dig som rekryterare. Vilka är forskningens 3 viktigaste fynd om att rekrytera talanger?

Gulliksen Grillar: Rekryteringstrender – tomma ord eller viktig utveckling?

Anna Gulliksen, Head of Talent Acquisition på IT-konsultföretaget EVRY

Rekryteringsvärlden svämmar över av nya begrepp, metoder och expertpersoner. Anna Gulliksen, Head of Talent Acquisition på IT-konsultföretaget EVRY har arbetat med rekrytering i 20 år och undervisat i ämnet i 10 av dem.

Under Stockholm Talent Summit kommer Anna, tillsammans med prominenta gäster, att utsätta fenomenen Sourcing (Är vi bättre eller sämre på att identifiera rätt kandidater?), Gig-ekonomin (Alla pratar om gig-arbetare utom de stora företagen – som hellre vill långtidsanställa och utveckla) och Ålderism (Är det en rättighet att vara relevant?) – för tuffa tester.

Är dessa trender bara tomma ord? Eller en del av en viktig utveckling?

Referensrevolutionen

Anders Sjöberg är docent i arbete- och organisationspsykologi

Vårt rekryteringsarbete blir allt mer sofistikerat. Men när artificiell intelligens och big data-sourcing hjälpt oss hitta kandidater, när gamification och personlighetstester sorterat dem – så landar vi ändå ofta vid att en kollega ringer referenser, “känner av” och “läser mellan raderna”.

Anders Sjöberg är docent i arbete- och organisationspsykologi och har genom sitt företag Psychometrics Sweden AB granskat forskning som berör referenstagning.

Under Stockholm Talent Summit presenterar han, tillsammans med företaget Refapp, helt nya rön från en studie av referenstagning och dess stundande digitalisering.

Personal branding för rekryterare

Pia Lanneberg, författare och expert på att bygga personliga varumärken

Det råder tuff konkurrens inom rekryteringsbranschen, det är många som slåss om samma uppdrag och kandidater. Som konsult är ett starkt personligt varumärke din största konkurrensfördel. Människor med starka varumärken fungerar som magneter – alla vill jobba med dem eller för dem. Men, hur bygger man ett starkt personligt varumärke som rekryterare?
 
Under Stockholm Talent Summit delar Pia Lanneberg med sig av sina bästa tips på vad du kan göra för att bli en välkänd och uppskattad profil inom branschen.

Pia har 20 års erfarenhet av kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete. Under många år arbetade hon som VD och delägare på en nordisk PR-byrå med huvudkontor i Stockholm, idag är hon medgrundare till varumärkesbyrån Innerbrand samt aktuell med boken "Human up! En bok om hur du bygger mänskliga varumärken och arbetsplatser” (Liber). Hon har tidigare skrivit boken "Ett starkt personligt varumärke – din vassaste konkurrensfördel" (Roos & Tegnér).

Future of Work: En interaktiv resa genom fyra globala framtidsscenarios

Catarina Böös, Director, People and Organisation på PwC Sverige

Ingen vet säkert hur ditt jobb kommer att se ut om 10 år. Men vilka scenarios bör vi börja planera för? Automation, robotisering, AI och gig-ekonomin är bara några exempel på vad som kan tänkas förändra vår vardag som rekryterare. I denna interaktiva presentation går vi visuellt in i olika framtidsscenarios och ser oss själva arbeta år 2030.

I en global undersökning utförd av PwC angav 37% av 10,000 svarande att de var oroliga för att automation skulle riskera deras jobb. 45% trodde att få människor kommer att ha långsiktiga anställningar redan 2030. 73% trodde samtidigt att teknologins framfart skulle innebära en mer attraktiv arbetsmarknad.

Catarina Böös är Director, People and Organisation på PwC. Ambitionen med hennes presentation är att insikten kring dessa olika framtida verkligheter – och det faktum att vad vi gör idag avgör framtiden imorgon – ska kickstarta ditt strategiska tänkande kring affär och karriär.

IBM och framtidens rekrytering – idag

Humanoiden Pepper och hans mänskliga kollegor Karl Dettner och Helena Fernström

2019 fyller humanoiden Pepper fem år. På IBM arbetar man i den teknologiska bryggan mellan människa och maskin – en form av samarbete och relation de hunnit lära sig mycket om. Vad kan IBMs erfarenheter och “case studies" lära oss om hur vi bäst använder oss av mjukvara i vårt rekryteringsarbete?

Hur bygger man en framgångsrik relation med teknologi?

Dagens tider

09.30Registrering och morgonkaffe

10.00Stockholm Talent Summit inleds

12.30Lunch 

17.00Konferensen avslutas och vi bjuder på after conference med vin och mingel

Fakta

Tid och plats

Den 21 mars på Fotografiska i Stockholm. Stadsgårdshamnen 22. Tunnelbanestation: Slussen.

Deltagare

Stockholm Talent Summit vänder sig till chefer och medarbetare på rekryterings- och bemanningsföretag samt HR-avdelningar.

Konferensavgift

4 900 kr kronor exkl.moms. I priset ingår konferensprogram, för- och eftermiddagskaffe samt lunch och mingel.

Bokning

Välkommen med din bokning genom att ringa 08-600 62 00 eller genom att boka direkt här på hemsidan eller genom att skicka e-post till konferens@foretagsuniversitetet.se. Det kostar inget att avboka sig fram till tre veckor före konferensen. Därefter debiteras 25 % fram till en vecka för konferensen, därefter debiteras fullt pris.

Inspirerande föreläsare

STOCKHOLM

Henrik Johnsson
Henrik Johnsson

Henrik Johnsson är konferensens moderator. Han har gjort en snabb karriär inom radio och television. Han är redaktör och producent men syns också ibland själv i rutan. Henrik har lång erfarenhet av eget företagande.