Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Story 2017 

Välkommen till Story 2017 – en heldag för dig som kommunicerar i jobbet! Vi ger dig möjlighet att utvecklas ytterligare i din yrkesroll och erbjuder ett program som speglar kommunikationens förändrade förutsättningar och ger en utblick även utanför Sveriges gränser. Vi bjuder in de hetaste föreläsarna och låter dig möta spännande människor som använder språk och kommunikation som verktyg i sitt dagliga arbete.

Story

För dig som vet att en story gör skillnad

Story 2017 – 5 oktober på Fotografiska

#komtillstory

Framgångsrik kommunikation är en fråga för hela företaget. Att effektivt berätta historien om sig själv och det man säljer har blivit lika avgörande som produkten själv. Oavsett om man är välgörenhetsorganisation, myndighet eller opererar kommersiellt.

Framgångsrik kommunikation handlar om klassisk storytelling, tajming och ett kunnande kring respektive plattform. Det vore rättvist att säga att kommunikationens villkor skrivits om i grunden – och inte förändrats alls. Där, mellan hantverk och att ambitiöst utmana med nya tekniska möjligheter, vilar konferensen Story. Story är för dig som har någonting att vinna på att fortsatt skapa innehåll som människor vill läsa, se, höra och dela. Story är för dig som kommunicerar i jobbet och vill utvecklas ytterligare i din yrkesroll. Vi på Story skapar årligen ett program som inspirerar med personliga historier, informerar om framgångsrika strategier och uppdaterar om användbara verktyg. Vi bjuder in de mest spännande föreläsarna och låter dig möta inspirerande människor som använder språk och kommunikation som verktyg i sitt dagliga arbete.

I år får du möta bland andra multikreatören Daniel Adams Ray, storytellern David Phillips, entreprenören Per Holknekt, kommunikatören Erika Lindblad, omvärldsanalytikern John Mellqvist och den digitala experten Erik Fors Andrée. Och inte minst vinnaren av tidningen Journalistens pris "Årets stilist" Torbjörn Nilsson och jurymedlemmarna Olle Josephson och Ulrika Knutsson. Moderator är programledaren, manusförfattaren och copywritern Brita Zackari.

Story 2017 äger rum i en av våra favoritlokaler i Stockholm – Fotografiska. Med fantastisk utsikt mot Djurgården och inloppet till Stockholm och ett prisbelönt kök med Paul Svensson som köksmästare blir konferensen till en upplevelse för alla sinnen.

Vi ses på Story!

Program

Torsdag 5 oktober

Storytelling – en vetenskapligt säljande magi

Allt buzz kring digitalisering till trots ser vi idag ett nyfunnet intresse för storytelling. Sedan urminnes tider har vi nyttjat storytelling för att övertyga om idéer och överföra kunskap mellan generationer. Vår hjärna är skapad för storytelling. Och det mest spännande av allt är alla nya studier kring ämnet där vi på ett neurologiskt, psykologiskt och biologiskt plan kan se vilken enorm effekt storytelling har när man vill lära ut, övertyga eller sälja något.

I den här föreläsningen låter David Phillips, en av Europas mest uppskattade föreläsare i presentationsteknik och retorik, dig uppleva effekterna av bra storytelling. Du får förståelse för vilken roll hjärna och hormoner spelar när vi tar till oss ett budskap och varför storytelling är ett så kraftfullt verktyg. Du får lära dig tekniker och får praktiska verktyg för att själv kunna leverera en story som säljer, övertygar och skapar minnen hos den du talar till.

Trendspaning med John Mellqvist

Under dagen kommer omvärldanalytikern John Mellqvist återkommande att dela med sig av sin trendspaning inom kommunikationsområdet, både inom och utom landets gränser. Vad talar man om idag? Vilka framtida kommunikativa utmaningar finns?

Den nya vågen av appar, molntjänster och digitala verktyg

Möjligheterna att effektivisera det dagliga arbetet ökar med de digitala verktygens utveckling. I den här föreläsningen delar entreprenören och företagsledaren Erik Fors Andrée med sig av praktiska tips om nya appar, molntjänster och digitala verktyg som gör ditt dagliga arbete ännu mer effektivt.

  • verktygen för ökad produktivitet, förenklad kommunikation och effektivare möten
  • praktiska tillämpningar
  • trenderna framåt: vad kommer vi att se mer av?

När information blir underhållning med Karin af Klintberg

Att flytta en stad - en kommunikativ utmaning för LKAB

6 000 människor, 3 000 bostäder och 450 000 kvadratmeter offentliga och kommersiella lokaler måste flytta när LKAB gräver under Kiruna. Hela den nuvarande stadskärnan avvecklas – och återuppstår tre kilometer österut. LKABs projekt att flytta Kiruna är häpnadsväckande i sin omfattning. Under detta samtal bjuder Erika Lindblad är kommunikatör på LKAB med huvudansvar för kommunikationen i samband med samhällsomvandlingarna i Kiruna och Malmberget på en unik inblick i ett av de största projekt som genomförts i Sverige. Det är hennes jobb att skapa kommunikationsstrategier då 5 000 bostäder, 750 000 kvadratmeter bostads- och lokalytor samt 10 000 människor ska omlokaliserat. En av de största kommunikativa utmaningarna i Sverige idag.

Affärsdriven och emotionell. Så blir sårbara historier starka företag

Ökade förväntningar på att alla företag ska agera superkommunikatörer och bygga varumärke genom innehåll. Ett ökat fokus på entreprenörskap. Och en omvälvande digital revolution. Samtiden framstår som en perfekt storm, perfekt för Per Holknekt. Per har byggt varumärken genom personlig kommunikation hela sitt liv. Sårbara historier har blivit starka företag. I denna personliga föreläsning berättar Per om sitt livs resa från ett språk- och kommunikationsperspektiv. Hur Odd Molly föddes och kom att bli ett miljardföretag. Hur han i de efterföljande +30 företagsstarterna använt samma recept; att berätta precis vad han känner och hur han vill att du ska känna. Vi landar i ett förslag på en helt ny kommunikationsstrategi åt dig som person och ditt företag

"Årets stilist" – kan man tävla i stil?

Expressen-journalisten Torbjörn Nilsson vann i år priset "Årets stilist" som delas ut av tidningen Journalisten. Juryns motivering var ”Torbjörn Nilsson är en av förnyarna av det politiska reportaget i Sverige. Med dramaturgin i strama tyglar målar han en bild av det samtida inrikespolitiska landskapet med plats för dess renässansfurstar, hovnarrar, uppkomlingar, dolkbärare och änglakörer. Även i politiken bor djävulen i detaljerna, och Torbjörn Nilsson har örnblick för detaljer. Om den förhandenvarande intrigen saknar betydelsebärande detaljer skapar han dem själv, av pedagogiska skäl.”

Vad är stilistik? Och hur kan man jämföra och bedöma stil? Är stilen viktig även i myndighetstext och i våra vardagliga arbetstexter eller är det endast förunnat journalister och författare att få excellera. Vi får träffa årets vinnare Torbjörn Nilsson och två av jurymedlemmarna, språkprofessorn Olle Josephson och kulturjournalisten Ulrika Knutsson som tillsammans tittar på texter och analyserar dem ur ett stilistiskt perspektiv.

Daniel Adams Ray om språk, kommunikation och kreativitet

“Ställ oss båda på en våg och snart så flyger du bland stjärnor. Jag bär tyngden utav rymden, ändå finns du i mitt hjärta” skriver Daniel Adams Ray i hitlåten "Gubben i lådan". Att texten står i centrum i Daniels musik råder det ingen tvekan om.

I ett samtal med Brita Zackari delar Daniel med sig av sin syn på språk, kommunikation och kreativitet. Vad är det som gör att rappares texter ofta går rakt in i hjärtat? Kan vi som arbetar med kommunikation lära oss något av det? Varför skriver Daniel på svenska när så många artister hävdar att det är lättare att skriva på engelska? Och vad tycker han kännetecknar en riktigt bra text? Ta chansen att inspireras av en av vår tids mest spännande multikonstnärer som hittat sitt eget uttryck i ord, musik och mode.

 

 

Tider för dagen

9.30Kaffe och registering

10.00Konferensen startar

12.30Lunch

16.30Konferensen avslutas och vi bjuder på "after conference"

Fakta

Tid och plats

Story 2017 äger rum den 5 oktober på Fotografiska i Stockholm, Stadsgårdshamnen 22, en kort promenad från t-bana Slussen.

Registrering från 9.30. Konferensen startar 10.00 och slutar 16.30. Efter det bjuder vi in till "after conference" med vin, mingel och nätverkande.

Konferensavgift

4 900 kronor exkl. moms. I priset ingår för- och eftermiddagskaffe, lunch, mingel samt möjlighet att besöka museets utställningar.

Bokning

Välkommen med din bokning till telefon 08-600 62 00, e-post konferens@foretagsuniversitetet.se eller genom att boka direkt här på hemsidan. Det kostar inget att avboka sig fram till tre veckor före konferensen. Därefter debiteras 25 % fram till en vecka före konferensen, därefter debiteras fullt pris.