Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Story 2018 

Välkommen till Story 2018 – aktuell kunskap, trender och inspiration för dig som kommunicerar i jobbet

 

"Sneak peek" på programmet för Story 2018

#komtillstory

Programmet för Story 2018 är under utveckling, men redan nu kan vi presentera några spännande programpunkter!

Framgångsrik kommunikation handlar om klassisk storytelling, tajming och ett kunnande kring respektive plattform. Man kan säga att kommunikationens villkor skrivits om i grunden – och inte förändrats alls. Där, mellan hantverk och att ambitiöst utmana med nya tekniska möjligheter, vilar konferensen Story.

Story är för dig som har någonting att vinna på att fortsatt skapa innehåll som människor vill läsa, se, höra och dela. Story är för dig som kommunicerar i jobbet och vill utvecklas ytterligare i din yrkesroll. Vi på Story skapar årligen ett program som inspirerar med personliga historier, informerar om framgångsrika strategier och uppdaterar om användbara verktyg. Vi bjuder in de mest spännande föreläsarna och låter dig möta inspirerande människor som använder språk och kommunikation som verktyg i sitt dagliga arbete.

Att anlägga moteld när drevet drar i gång  - kriskommunikation

Mediedreven har blivit allt fler och allt brutalare. Samtidigt har de faktiska kriserna inte ökat i antal. Till exempel ligger Sverige på fjärde plats av 176 länder med minst korruption i den globala mätningen Corruption Perceptions Index. Men ändå finns en trend där allt fler enskilda individer (ofta i maktposition) framställs som korrupta. Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors Andrée menar att det är oroväckande när mänskligt material används som råvara för att skapa sensationsjournalistik. Här berättar hon hur man ska agera när ryktesspridning och mediedrev drar igång.

  • Så undviker du förtroendekriser
  • När drevet går – praktisk krishantering
  • Så hanterar du mediedrev

Bang for the Buck – med kundens hjärna i fokus

Många hävdar att gammelmedias tid är förbi och att digitala kanaler är framtiden. Är det så? Svaret finns i förståelsen om vilka marknadsföringsinvesteringar som ger mest effekt. Frågan är hur vi jämför sälj med varumärkesbyggande utan att jämföra äpplen och päron. Erik Modig, forskare på Handelshögskolan, ger oss en guidning i det som alltid kommer att vara gemensamt för alla kanaler – kundens hjärna. Det är först när alla mätvärden kan bilda en helhet som de kan jämföras och ge oss insikter om vad varje enskilt varumärke bör satsa på. Var satsar vi mest stålar för att få mest effekt av vår kommunikation?

Allt du behöver veta om filterbubblor, algoritmer och fejknyheter

I våra sociala flöden ser vi mer och mer av det vi gillar, medan allt annat filtreras bort. Orsaken är algoritmer som i sina försök att förenkla våra liv försöker ge oss så relevant innehåll som möjligt samtidigt skapar täta filterbubblor som är svåra att sticka hål på. Det förstärker vår uppfattning om världen och gör det lättare att luras av falska nyheter.

Samtidsanalytikern och journalisten Per Grankvist följde bland annat det amerikanska presidentvalet och förutspådde att Donald Trump skulle vinna genom att studera reaktioner i sociala media. Han har skrivit den uppmärksammade boken Den stora bubblan – hur tekniken påverkar vår världsbild och skapat verktyget Filterbubblan.se som gör det möjligt att se hur olika debatter går i olika ideologiska bubblor. På Story får vi höra Per dela med sig av sin kunskap om algoritmer, filterbubblor och fake news. Han gör det på ett lika faktaspäckat som inspirerande sätt, baserat på fakta och fullt med konkreta exempel.

"Nya Slussen" - kommunikationen kring en omstridd ombyggnad

"Slussen är och kommer fortsatt att vara en viktig knutpunkt för alla trafikslag. Nu byggs Slussen om för att bli en tryggare och attraktiv plats att vistas på. Samtidigt säkras dricksvattnet för två miljoner människor". Så skriver Stockholm Stad på sin hemsida. Men projektet är omstritt och har försenats på grund av kritik från både politiker och medborgare, bland annat uppropet "Rädda Slussen".

Eva Rosman, kommunikationsstrateg för Projekt Slussen, berättar här om de kommunikativa utmaningarna kring det omfattande och omstridda Slussen-projektet.

Du har 3 sekunder på dig – så slår du igenom i det mobila flödet

Du har tre sekunder på dig att fånga konsumentens uppmärksamhet på sociala medier. Vi scrollar igenom 90 meter content i vårt mobila flöde – varje dag – och nästa år beräknas 80% av all internettrafik bestå av videoinnehåll. Det är därmed viktigare än någonsin att veta hur man med rörlig bild når sin målgrupp, skapar engagemang och bygger långsiktiga relationer. Oavsett vilken bransch man jobbar i.

Karin Winther, ditgital medie-expert, guidar dig i hur man når igenom bruset och jobbar effektivt med sina målgrupper på sociala medier; hur du fångar målgruppens uppmärksamhet i flödet, skapar rätt innehåll och jobbar med nya format som bryter igenom algoritmerna. Med insikter, exempel och konkreta tips hämtade från Karins praktiska erfarenhet i mediabranschen får du med dig verktyg, redo att användas i ditt dagliga arbete.

Vi fyller på med innehåll allt eftersom det blir klart! Hoppas vi ses på Story den 2 oktober på Berns i Stockholm!

Program

Nytt program kommer i maj 2018

Tider för dagen

9.30Kaffe och registering

10.00Konferensen startar

12.45Lunch

17.15Konferensen avslutas och vi bjuder på "after conference"

Fakta

Tid och plats

Story 2018 äger rum den 2 oktober på Berns i Stockholm.

Registrering från 9.30. Konferensen startar 10.00 och slutar 17.15. Efter det bjuder vi in till "after conference" med vin, mingel och nätverkande.

Konferensavgift

4 900 kronor exkl. moms. I priset ingår för- och eftermiddagskaffe, lunch, mingel samt möjlighet att besöka museets utställningar.

Bokning

Välkommen med din bokning till telefon 08-600 62 00, e-post konferens@foretagsuniversitetet.se eller genom att boka direkt här på hemsidan. Det kostar inget att avboka sig fram till tre veckor före konferensen. Därefter debiteras 25 % fram till en vecka före konferensen, därefter debiteras fullt pris.

Hotell

För dig som deltar i Story finns möjlighet att övernatta på Berns till specialpris (ett begränsat antal rum). Du bokar rum på reservations@berns.se och anger koden "Story2018". Priserna är inklusive moms och frukost.

Enkelrum 1995:-

Dubbelrum för singelbruk 2250:-

Dubbelrum för 2 personer 2450:-