Vidgade Vyer

Ur chefens perspektiv: Leda framåt i förändring

2018-02-15 Katarina Parneby

Anna Kinberg Batra valdes till Moderaternas första kvinnliga partiledare i januari 2015. Hon är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm, har studerat även på Stockholms Universitet och har tidigare även arbetat som journalist,  i Europaparlamentet, i starten av två rekryteringsföretag, drivit sitt eget företag och varit informationschef på Stockholms Handelskammare.

Vi får se hennes avgångs tal ... Wow! Se det om du inte sett! Oerhört starkt.

Nu här i salen blir det känslosamt.. tårar kommer. Hon har inte sett detta sedan då.

IMG_0079

Varför visade du inte denna sida tidigare? Jaa.. jag hann inte! Det tar ett tag att komma in i rollen och jag trodde jag skulle bli kvar. Det är tufft att bli partiledare, man granskas i detalj direkt, och det mesta är fel. ;-) Och ofta blir man älskad när man slutat...

Tilde: Varför blev du partiledare?

Jag har alltid klivit fram och tagit roller ingen trott jag skulle klara. Och skött mig! Jag blev gruppledare i riksdagen vilket i sig är en utmaning, men att kliva ut i den allra yttersta nivån är ändå ett extra steg. Jag tänkte igenom det hela noga, och hade mycket stort stöd! Och klev fram!

Men... den viktiga frågan. Går uppgiften att lösa? Alltid det som väglett mig. Blir svaret nej, då kliver av.

Tilde: Frågade du familjen på riktigt?

Jo, man måste göra det. Det är en så oerhört viktig fråga så det går inte att göra på något annat sätt. "Om man inte blir livrädd i det här läget är man inte riktig!"

Tilde: Hur ser er middagssituation ut? :-)

Två engagerade vuxna och en än mer engagerad 11-åring! Vi gillar att bara vara hemma och laga tillsammans. Vi försöker vara närvarande där i stunden. Barn har koll, det går inte att vara i andra tankar.

Tilde: När du fick kritik var den ofta personligt?

Lätt att säga att det inte tar hårt. Men det är svårt! Det är också svårare för en kvinna. Man syns så himla bra. Utseendet kommer i fokus, jag är lång, har en frisyr alla inte gillar.

Tilde: Kritiken mot dig kom inifrån. Du blev huggen i ryggen. Det handlade bara om hur du såg ut och pratade?

Ja, det är kön! Vem kräver att Stefan Löfven ska le oftare?! Blå eller svart kavaj, och kommenterar allvarligare saker = tråkig! Gäller inte heller Stefan L. Då är det "statsmannamässigt"!

Tilde: Försökte du att vara lite mer lättsam?

Det går inte att vara rolig på beställning, men visst försökte jag tänka på hur jag framstod. Det viktiga är att vara trygg i sin roll, det är inte alltid lätt i en mycket utsatt position. Manöverutrymmet i det är absolut mindre för en kvinna! Det får större konsekvenser. Hela vår familj måste hålla för stenhård granskning, man tänker sig för innan man öppnar munnen.

Tilde: Vad kunde du gjort annorlunda?

Tagit befälet tidigare inne i organisationen? Borde vi gått till nyval istället för decemberöverenskommelsen? Men det finns ju skäl för att man gör det man gör. Mycket lätt att vara efterklok. Många av de som är tvärsäkra nu var inte där då...

Tilde: Vad kan du lära oss?

Ta chansen!Skratta!  med dina medmänniskor. Alla ni är ledare och får era organisationer att fungera! Våga kliva utanför din trygghetszon, var besvärlig och obekväm! Ta inte åt dig när de blir sura, det är din roll de är arga på inte dig!! Jag beundrar verkligen er roll! Det är ni som ordnar det hela på riktigt! Får ta alla smällar, vara bestämd, men också stötta i det rent praktiska. Kaffe, concealer och en maska på strumpbyxan! ;-)

Vilken makalös person! inspirerande!