Vidgade Vyer

Nu börjar vi igen!

2022-06-15 Katarina Parneby

Dags igen efter en härlig galakväll med stjärnor och priser! Välkommen!

Idag ser programmet ut så här:

Sant, falskt eller mittemellan - så värderar du information

Emma Frans är forskare, författare och en ofta sedd expert i tv. Hon har skrivit mycket om sanningsbegreppet och här berättar hon om hur vi värderar källor och forskningsmetoder i en tid när vi översköljs av information och desinformation, en företeelse som också drabbar yrkeslivet.

Chefen och assistenten 2022

Hur ser svenska chefer på assistentrollen nu och framåt? Vartannat år genomför IMA International Management Assistants och Företagsuniversitetet en undersökning där man frågar svenska chefer om deras syn på assistentrollen. Vilka arbetsuppgifter tycker cheferna är viktigast? Vilka nya ansvarsområden skulle man vilja tillföra rollen? Och vilken kompetens värderar man högst? IMAs Eleonora H Staunsrup och Företagsuniversitetets Marlene Berglund presenterar en rykande färsk undersökning.

There is always time to...

Alla talar om "resiliens", d.v.s. förmågan att hantera förändringar, fortsätta utvecklas och stå stark när det blåser. Laura Belgrado, med mångårig erfarenhet som ledningsassistent i internationella företag, gästar oss ännu en gång för att utifrån ett personligt perspektiv ge råd om hur man skapar långsiktig personlig styrka, reser sig igen från tuffa situationer och fortsätter växa i sin yrkesroll.

Dilemman

Inte sällan uppstår situationer där man som assistent behöver fatta ett beslut, antingen snabbt ”on your feet” eller efter en stunds funderande. Nu får du chansen att ta ställning till ett par svåra frågor som kan dyka upp i arbetet och att jämföra dina egna tankar med vår panel som består av Marie Åkesson, tidigare VD-assistent på Systembolaget med många års erfarenhet av rollen och dess utmaningar, hennes tidigare chef på Systembolaget Magdalena Gerger samt Kajsa Tamsenpartner på Inhouse och erfaren chef.

Engagemang som får saker att hända

En grundsten i arbetet som assistent är få människorna runt omkring att leverera. Saker måste bli gjorda och arbetsflödena måste fungera. Jesper Ek, med två decenniers erfarenhet som chef i internationella läkemedelsbolag, visar dig hur du motiverar och skapar engagemang hos de du har runt omkring dig - oavsett plats och status i organisationen. "Ingenting börjar med resultatet, allting börjar med människorna" är Jespers motto.

Hitta rätt i en tid av förändring

Hur fungerar vi, varför gör vi som vi gör och hur kan vi göra det bättre? Årets Vidgade Vyer har handlat om de förändringar som påverkar oss: i omvärlden, i arbetslivet och i rollen som assistent. I konferensens finalföreläsning visar Mona Riabacke på hur vi kan bli bättre på att leda oss själva och fatta bra beslut i tider av förändring, när tempot blir allt högre och det otänkbara inträffar otänkbart ofta.