Vidgade Vyer

Med sikte på framtiden

2019-02-18 Lotta Eriksson

Den populära konferensen Vidgade Vyer är igång. Titti Schultz har kickstartat och välkomnat Erika Charbonnel från Kairos Future på scenen.

Hon definierar inledningsvis begreppen "hype" och "trend" och ger olika exempel på företeelser som kommit och gått. Vissa fenomen tar längre tid än andra, poängterar hon.

Erika Charbonnel går igenom de trender som påverkar branschen, som konsument- och livsstilsvanor, affärstrender och utmaningar i branschen. Först avhandlar hon konsument- och livsstilstrenderna just nu, framför allt vad som gäller kring mat och matlösningar.

Hon konstaterar också att 96 procent av svenskarna vill leva hållbart, däremot är det bara 10 procent som är redo att avstå från att ta flyget utomlands. Vad vi drömmer om är att ha ett friktionsfritt liv. Därför beskrivs tid och energi som de nya valutorna. Pengar är inte den största bristvaran, utan man betalar gärna för tjänster, som hemleverans av mat.

För alla våra branscher är det förstås digitaliseringen som är den absolut största trenden. Erika ger en bild av vad som förväntas komma, som inopererade chips, smarta tatueringar, röststyrning och smarta glasögon. Ju mer vi har desto mer ihopkopplade blir vi.

Vi ger mycket information ifrån oss för att få något tillbaka och samtidigt sorterar artificiell intelligens all den här informationen. Det som driver fenomenet är en valtrötthet. Den individuella valfriheten är inte lika viktig för oss längre.

Erika Charbonnel påpekar även att det kommer nya yrkesroller i takt med att automatiseringen ökar. Dessutom har de yngre som kommer ut i arbetslivet helt andra krav. De vill exempelvis ha mer semester, bra arbetstider etc.

Hon beskriver även vissa barnsjukdomar med de robotar som finns än så länge. Vi kommer få högre acceptans ju mer robotarna utvecklas. Mötet mellan människa och maskin fungerar bra när det fungerar, som vid incheckningar och bokningar. När det däremot inte fungerar är det otroligt viktigt med mänsklig kontakt. Vi har ingen tolerans med strul; när något händer vill vi ha ett riktigt möte med en kompetent person.

Sammanfattningsvis vill vi i dag ha enkelhet, friktionsfrihet samt rätt och bra relevant information.

Nu ska det love-bombas en stund! Det är ju trots allt Alla Hjärtans Dag!