Vidgade Vyer

Bra är det nya bäst!

2020-02-18 Lotta Eriksson

Nu är det dags för en höjdpunkt till! Inspiratören och mentala tränaren Olof Röhlander återkommer till Vidgade Vyer för att berätta om den senaste motivationsforskningen och ge lite kloka råd!

"Bra är det nya bäst - verklig motivation och arbetslust" heter föreläsningen. Forskningen är tydligen; bra är det nya bäst. Det är enklare och mer hållbart att vara bra än att vara bäst ibland och sämst ibland.

– Vi har oerhörda krav på oss idag, pressen och stressen är hög.

Olof berättar om resan från uppväxten i Matfors och hur samhället har utvecklats sedan dess. Han beskriver att vi gillar förändring om vi får initiera den själva - däremot tycker människan inte om förändring i stort.

Han beskriver sedan på ett underhållande sätt sina syskon och de olika egenskaper som kännetecknar syskonskaran. Storebror provgår exempelvis sträckor, skriver listor och njuter av att bocka av av arbetsuppgifterna. Han kännetecknas av ordning, reda och framförhållning.

– Vissa människor stressar inte upp sig, de stressar upp andra. Olikheter är en potentiell styrka, poängterar han.

– Bli inte frustrerad när folk är som du, bli fascinerad!

– Alla människor behöver en riktning, fortsätter han och beskriver målande en bilresa i barndomen med familjen. Pappa Röhlander bidrog med några bra metaforer; ett stenskott är ett litet problem som måste lösas innan det blir ett stort problem. Framrutan är större än backspegeln för att framtiden ska vara bättre än det som varit. Samtidigt fyller backspegeln en funktion; man kan ha nytta av historien.

– Det är viktigt för oss att se mönster, så allt går ut på att hitta punkter, sätta ihop punkter och förstå punkterna men var litet försiktig med slutsatserna du drar, säger han.

"Ha det bäst", "Ha det bättre än bäst", "Ute med bästaste kompisen" - i dag överanvänds ordet "bäst" i någon form av jämförelsehysteri, menar Olof Röhlander.

Andra förstärkningsord som används i dag är "super", "unik" och "sjukt kul".

– Det kan upplevas som positivt men titta på era barns snapchats, allt under 10 hjärtan är att betraktas som förakt! poängterar han.

Och på jobbet handlar det om att överleverera och att den som kommer med kaffe, kanske är ett "geni", det handlar om "episka" möten eller kanske rent utav "magiska".

– Sätter man ihop de här begreppen kan mönstret bli att det faktiskt leder till psykisk ohälsa. Om vi har allt det här - varför mår vi inte bättre? Lever vi i ett jämförelsesamhälle där vi tittar på vad alla andra gör, vilket skapar en grogrund för ohälsan? frågar han retoriskt.

Olof Röhlander beskrev sedan självbestämmandeteorin, som bygger på 50 års forskning. Den visar att alla har tre psykologiska behov; autonomi, kompetens och tillhörighet!

– Om man alltid upplever att man blir förbipasserad kommer man känna att man inte är delaktig, att man inte har något att säga till om.

Han beskrev också inre versus yttre motivation;

– Den inre motivationen är det bästa bränsle du kan ha, du tittar inte på vad alla andra gör. Du går till jobbet eftersom det är meningsfullt och kul. Och du skapar resultat.

Avslutningsvis återkom han till förändring; där vissa alltid är motsträviga medan andra gärna vill hänga på. Om du tycker att riktningen är fel har du tre val;

• voice (höj din röst och säg ifrån),
  • exit (du kan byta jobb) och
  • loyalty (följ med och var lojal men tappa inte dig själv).

– Säg det eller släpp det! råder han.

Guldtipset - som avslutar hans bilresa och föreläsning - underskatta inte de små segrarna i vardagen; du behöver inte vara bäst utan njut när du lyckas med något smått (som att sätta in en usb rätt från början) och fira "small wins";

– Som när du vågar göra något eller släpper något du ältat eller när du vänder saker till din egen fördel.

– Bli din egen bästa vän!