Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Stora Servicedagen

Stora Servicedagen fortsätter

2019-11-20 Lotta Eriksson

Efter en fantastisk lunch (regnbåge med sotad- och kimchimarinerad pakchoy, picklad gurka, böngroddar och guchangmajonnäs serverad med jasminris) fortsätter Stora Servicedagen. Går det att sänka tempot utan att tappa farten?

I en tid när allting ska gå allt fortare kontrar entreprenören, SLOW-aktivisten Trine Grönlund (eller "pausoman" som hon kallar sig) med en ny väg till ökad produktivitet, innovationskraft och välbefinnande.

– Alla härinne kan ge bra service men hur får vi till den där sista biten? frågar hon retoriskt och svarar själv "mental hälsa". Vi är bra på fysisk hälsa men inte alls lika kunniga i mental uthållighet.

– Vi vilar kroppen efter belastning men hjärnan utsätts hela dagarna för intryck och sedan kommer vi hem och tittar på skärm eller TV.

Psykisk ohälsa är det snabbaste växande hotet mot folkhälsan och det krävs ett livslångt lärande för att lära sig må bra psykiskt.

– Vi lever i en tid då våra hjärnor är i osynk, vi är i en nivå då vi knappt hinner med allting. Det är ett accelererande brus runt omkring oss, understryker hon.

– I allt detta får den analoga hjärnan aldrig vila. Vi har aldrig varit så överbelastade med information under så långa perioder som nu. Nu övar vi hjärnan i att älska distraktionerna och resultatet blir att vi går på autopilot, fortsätter Trine.

Därefter beskriver hon vägen till mental hållbarhet och bättre service.

1. Känn och utstråla ett inre lugn (vårt inre välbefinnande påverkas men dikteras inte av yttre omständigheter, tänk en tanke åt gången och andas lugnt, allt måste inte gå fort)

2. Fokusera medvetet på här och nu. (Forskning visar att vi tänker på något annat än det vi håller på med 47 procent av vår vakna tid, fokus är därför viktigt.) Rådet är "sluta duttjobba - det är omöjligt, ger sämre resultat, tar längre tid och mer energi" och att träna upp sina fokusmusklerna.

3. Ha överskott och sprid bra energi. (Utstråla att du tar hand om dig själv, stressen i sig är inte farlig, det är bristen på återhämtning. Det är skillnad på att vila sig och att återhämta sig. Vi ska göra något som fyller på kontot igen).

4. Var autentisk och empatisk. (Hitta din superkraft, håll på med sådant du tycker är kul. Välvilja kan aldrig bli fel. Det är skillnad på medkänsla och medlidande, det ena dränerar och det andra ger dig energi)

– Små justeringar i ditt sätt att tänka, känna och agera blir till stora förändringar i livet, avslutar hon.

Här hittar du Trines bilder.

Läs en intervju med Trine här!