Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Stora Servicedagen

Stora Servicedagen 2019 - Eva Gyllensvaan om service

2019-09-02 Marlene Berglund

Den 20 november samlas receptionister, kundtjänstmedarbetare, vaktmästare och servicechefer på Stora Servicedagen på Berns i Stockholm. Först ut på scenen är Eva Gyllensvaan, psykolog med lång erfarenhet att arbeta med kundrelationer och en lysande föreläsare. Vi har frågat Eva hur hon tänker kring service och bemötande.

Eva_G

Vad är bra service för dig?

När jag möter en servicegivare som kombinerar omtanke och engagemang med intresse för mig som kund och kunskap om produkten.

Vad kan vi göra för att ge varandra bra service?

När du jobbar mot externa kunder utmana och tävla med dig själv, ge den bästa servicen du förmår i alla situationer, vänd den missnöjda kunden, ligg steget före och föreslå lösningar. Internt i organisationen tycker jag att du ska se dina kollegor som kunder som förtjänar den bästa servicen.

Ha alltid en levande diskussion i organisationen om service och bemötande, kontinuerlig kunskapsutveckling genom utbildning och ha ledare som ”walk the talk”, det vill säga utgår från organisationens värdegrund och föregår med gott exempel.

Har du något exempel på när du har fått imponerande service?

Det har jag upplevt många gånger, minns speciellt en gång:

Var ute och reste och vid ett tillfälle utspelade sig följande; hade åkt på en strandutflykt som blev längre än beräknat och blev hungrig. Klev in på närmaste restaurang med sandiga vattenskor och handduk runt mig. Ja, jag har sett prydligare ut. Får menyn och inser att jag trippat in på ett riktigt flott ställe.

Viskar till kyparen att jag nog inte har tillräckligt med pengar med mig. ”Det ordnar vi madam” viskar han tillbaka och komponerar en meny utifrån mina resurser. ”Om madam önskar finns det också utrymme för ett glas vin till maten” konstaterar han.

Då jag får notan räcker inte slantarna riktigt eftersom han ser till att jag har taxipengar kvar och kan ta mig hem till hotellet. Kan man kalla professionellt och personligt bemötande!

Eller senast jag var på vårdcentralen och undersköterskan fokuserade på mig, visade intresse och förklarade. Efter en stund skrattade vi gott tillsammans åt någon av livets dråpligheter. Humor och glädje! Hon är den i personalen som gör att jag minns hela mottagningen med värme och gärna kommer tillbaka.

Stora Servicedagen den 20 november på Berns talar Eva om Kundbemötande - framtidens starkaste konkurrensvapen.