Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Stora Servicedagen

Servicepersonalen får inte bara hjulen att snurra - de bygger varumärke också

2022-10-31 Marlene Berglund

Lovisa Lönnqvist är entreprenör med en spännande yrkesbana, från att ha jobbat med Sveriges största artist till att driva välgörenhet samt att arbeta med engagemang och medarbetarupplevelse inom telekom. Idag jobbar hon med Employer Branding där hon menar att människan och mötet människor emellan är det viktigaste av allt. På Stora Servicedagen 2022 talade hon om service som organisationens kulturbärare.

Lovisa Lönnqvist

Hur kommer det sig att du är så intresserad av service och bemötande

- Jag är passionerad för människor och väldigt nyfiken på vad som händer när människor möts. Man brukar säga att jag är bra på att se människan och att jag vågar ställa även oväntade frågor.

- Serviceyrket är oerhört viktigt eftersom det är det som får hjulen att snurra, allt att fungera. Men man får inte glömma hur viktig servicepersonalen är även för varumärkesbyggandet då det ofta är de som har de flesta kontakterna med både kunder och medarbetare. Det är det jag ska prata om på Stora Servicedagen.

På vilket sätt är servicepersonalen organisationens kulturbärare?

- Vi brukar säga att kulturen ”sitter i väggarna”. Det handlar om organisationens och medarbetarnas värderingar, och de som bäst kan förmedla det är de som möter och interagerar med flest människor. Vilket ofta brukar vara servicepersonalen.

- Jag hoppas att alla som jobbar med service är medvetna om vilken viktig roll de har och att de vill och vågar ta plats. Och jag hoppas också att man verkligen ser och uppskattar dem och inte tar dem för givet. För utan servicepersonalen stannar kugghjulen.

Varför ska man vara med på Stora Servicedagen?

- Stora Servicedagen är en fantastisk möjlighet att träffa andra som jobbar med liknande saker som man själv, att utbyta tankar och idéer och lära av varandra. Och naturligtvis att få nya kunskaper och aha-upplevelser av föreläsarna. Att vara med en sådan här dag är att investera i sig själv och för arbetsgivare att låta personalen vara med är en investering i verksamheten som verkligen lönar sig.

Läs mer om Stora Servicedagen här.