Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Stora Servicedagen

"Mycket händer när man bemöter varandra med respekt"

2019-10-14 Marlene Berglund

"Mycket händer när man bemöter varandra med respekt"

Malin Looft och Bicke Naglo har tillsammans företaget ServiceMindIndex som mäter servicegraden hos företag och organisationer. På Stora Servicedagen den 20 november kommer de att tala om "At your service" - hur mäter man service? Vi har frågat dem om hur de ser på service.

Malin_Looft_Nyquist

-För oss är bra service när individen som ger service utgår ifrån personens (kund/gäst/kollega) behov med ett helhetsperspektiv och som ger en känsla av välbefinnande.

Vad kan vi göra för att ge varandra bra service?  

- Öka förståelsen för och medvetenheten om service. Det krävs att man blir medveten om kriterierna för god service och vara lyhörd för kundens förväntningar. Mycket händer när man bemöter varandra med respekt och är lyhörd.

Har du något exempel på när du har fått imponerande service? 

- Ett bra exempel på bra service var när vi hade bokat ett bord på en restaurang för att fira en 50-åring. Förväntan var hög och vi var ett sällskap om 10 personer. När vi kom till restaurangen hade personalen missat vår bokning. Restaurangen erbjöd oss omgående att vi kunde gå till ett närliggande hotell och ta en drink som de betalade för. De estimerade att vårt bord skulle vara klart en timme senare. Restaurangpersonalen förstod snabbt att det var födelsedagsfirande och de bjöd även alla gäster på ett glas bubbel.  Vi fick en magisk kväll, både avseende mat och service, och de gjorde en snygg räddning.