Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Stora Servicedagen

Bäst i klassen på service

2019-11-20 Lotta Eriksson

Service Score gör en årlig konsumentundersökning där de frågar konsumenterna om vilka företag de anser har bäst service. Nu är det dags för Tilde de Paula Eby att samtala med två av årets vinnare om hur de ser på service och vilka framgångsfaktorerna är. 

Marie Månsson från ICA och Wilhelm Hård af Segerstad från Viking Line tar plats i stolarna.

– För Viking Line handlar det om hur vår personal bemöter våra gäster och vi mäter vad kunderna värdesätter högst. De vill ha personlig service, god mat och underhållning samt attraktiv shopping, beskriver Wilhelm Hård af Segerstad. Han är operativ direktör för kommersiell ombordverksamheten och ansvarig för servicen ombord på rederiets sju fartyg.

Viking Line har över 6,5 miljoner resenärer varje år och ska överträffa alla deras förväntningar.

– Vi försöker på varje enskild avgång ta reda på vilka som är ombord och gör sedan det bästa av det, säger han.

ICA å sin sida, är inte en enhet, utan fristående ICA-handlare i samverkan. Marie Månsson tror att det kan vara en anledning till framgångarna. Hon är ICA-handlare i Lund och en av ICAs ambassadörer.

– Man måste vara väldigt säker på vilka de egna kunderna är, så allting anpassas. Butikerna kan vara helt olika så det är upp till handlarna att känna sina kunder, förklarar hon.

– Service är otroligt viktigt. Jag har en liten ICA-butik men ungefär 2000 besökare per dag som förväntar sig ett effektivt och trevligt bemötande. Man förväntar sig service och en upplevelse i dag.

– Vi försöker vara familjära, nära kunderna. Det sitter i vårt DNA, säger Wilhelm Hård af Segerstad och beskriver "Viking-andan". Det är förmodligen den som bidragit till att Viking Line har vunnit priset sex gånger, varav fyra de senaste åren.

– Vi undersöker ofta hur kunder överlag ser på oss och man känner sin lokala ICA-handlare ofta till namn. Vi jobbar mycket med det personliga mötet, berättar Marie Månsson.

Deras råd är att se personalen och att se kunden - de är inte bara medarbetare och kunder - utan alla är människor!

Läs intervju med Wilhelm om service här!