3 enkla råd för bättre bemötande och ett positivt varumärke
2022-08-25Kjell Dahlin är retoriker och har arbetat med kommunikationsfrågor i näringslivet under många år. Sedan hans bok "Popretorik" vann Årets Ledarbok har hans dagar fyllts med det han brinner för mest. Nämligen föreläsningar om bemötande, service och mellanmänsklig kommunikation. Kjell är en av de inspirerande föreläsarna på årets upplaga av Stora Servicedagen och delar här med sig av några enkla goda råd för bra bemötande.
Heja på alla
Det kan kännas konstlat att öva upp sitt goda bemötande på jobbet, med alla man känner. Börja privat, säg hej till personen bakom dig i Lidlkön. Vinka till brevbäraren, säg en vänlig komplimang till någon i busskön. När det sitter, efter någon vecka, ta med dig det beteendet till jobbet. Det är då det blir äkta, och naturligt.
Inkludera alla
I möten, Teams eller live, se till att inkludera alla. Se alla, säg något så alla känner sig sedda och delaktiga.
Bjud på ett leende
Ett leende, en nick, två glada par ögon som möts, det behöver inte vara svårare än så. Viktigt; se alla, oavsett om det är en kund, en besökare, VD n på jobbet eller lokalvårdarna, se alla, allas lika värde!
Stora Servicedagen 2022 går den 22 november i Posthuset i centrala Stockholm. Se program här.