Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Marknad, Kommunikation och Nya Medier

Sveriges bästa kommunikatörer: Moa Blomkvist och Caroline Birgersson

2016-09-21 Lotta Eriksson

”Att man måste skriva kort på webben är en myt” - den 4 oktober samlas kommunikatörer, språkvårdare, marknadsförare och andra intresserade på Vasateatern i Stockholm. Då genomförs #Story2016, en heldag om språk, innehåll och kommunikation.

Som uppladdning publicerar vi intervjuer med några av konferensens kompetenta föreläsare. I dag: Moa Blomkvist och Caroline Birgersson från webbcopybyrån Birger & Blom.

birger-blom-300x300

Under Story 2016 ska ni från Birger och Blom
prata om att skriva för både “människa och maskin”. Varför är det viktigt i marknadsföring?
– Alla vill ta din plats och det krävs en digitalt anpassad strategi som tar hänsyn till både besökaren och algoritmer, för att ditt innehåll ska kunna konkurrera med sin fulla potential. För bara för att du ”finns på webben” betyder det inte att du syns på webben.

– Dagens kunder söker aktivt på varumärken, en fördelaktig utgångspunkt som företag kan förvalta genom att skriva för både människor och maskiner. Det betyder att vi måste medvetandegöra digitala beteenden, hur besökaren interagerar med din text.

Varför är det viktigt att ta plats på webben?
– Din webbplats är ett skyltfönster som även kan vara en överlägsen servicemotor om den förvaltas väl. En webbplats kan serva besökaren lika bra som ett butiksbiträde, om inte bättre, då den inte begränsas av några öppettider eller geografisk plats.

– Ingen fysisk butik eller annan typ av direktkontakt kan motsvara den tillgängligheten, såvida inte en företagsrepresentant följer varje steg som besökaren tar. Men på webben kan företag finnas till hands även vid ett toalettbesök.

Video som innehållsform får en allt större
plats på webben. Hur står sig det skrivna ordet?
– Det starkaste vapnet har alltid varit pennan – och den håller sig stark, även om den i dag har blivit ersatt med ett tangentbord. Alla har olika beteenden och inlärningsprocesser, därför kommer ett medie aldrig att slå ut ett annat.

– Text och rörlig bild kommer alltid att komplettera varandra. Än så länge är innehållet i film dessutom inte sökbart, så ett filmklipp behöver förstärkas med text för att dyka upp i söknätverk som Google.

Har ni någon digital myt ni vill slå hål på?
– Vårt främsta tips är att släppa myten om att hålla sig kort på webben. I dag handlar det inte om man läser på webben utan snarare vad man väljer att läsa.

– Det är ju till webben du vänder dig för att få svar på dina frågor, då har textlängden inte någon betydelse så länge du blir stimulerad av innehållet. Därför har kommunikatörer fått en oumbärlig roll i det digitala landskapet.

Story 2016 bjuder på allt från språktrender och hjärnforskning till amerikanska presidentvalet och Eurovision Song Contest. Praktisk och aktuell kunskap för dig som jobbar med innehåll och kommunikation. Anmäl dig här.

 
Ses på Vasateatern den 4 oktober 2016!