Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Marknad, Kommunikation och Nya Medier

Sveriges bästa kommunikatörer: Frida Boisen

2016-09-01 Lotta Eriksson

”Så lyckas du med framtidens kommunikation”- #Story2016 är en heldagskonferens om språk, innehåll och kommunikation. Som uppladdning publicerar vi intervjuer med några av konferensens kompetenta föreläsare, Sveriges bästa kommunikatörer. Den här gången har vi pratat med moderator Frida Boisen, som nyligen utsågs till Årets digitala ledare och en av Sveriges #150superkommunikatörer - och som till vardags är digital chef på Bonnier Tidskrifter.

frida-boisen

Du och andra kommunikatörer har
det skrivna ordet som främsta verktyg i
vardagen, håller det på att förändras?
– Så har det varit i alla tider men nu svänger det, i och med utvecklingen inom digitala och sociala medier.

– Det rörliga språket är det nya första språket, både i Sverige och i världen. Det är rörlig bild som ökar och som prioriteras - och det är så våra ’millennials’ vill ha sina historier berättade.

– Det kan vara en utmaning för många som har arbetat inom kommunikationsprofessionen i många år.

Och hur tacklar man det?
– Alla vi kommunikatörer måste våga uttrycka oss med rörliga bilder. När jag började som digital chef på Bonnier förra året hade vi inte ens en TV-avdelning, så en första åtgärd var att starta den.

– Det går jättebra, eftersom det finns en sådan stark efterfrågan på rörligt material.

Ni har ju förstås muskler för det men hur
kan andra, med mindre resurser, göra digitala satsningar?
– Det som är positivt är att organisationer eller varumärken inte behöver ha stora och proffsiga TV-studios. Det fungerar utmärkt att filma med sin mobil.

– Huvudsaken är att man har ett trovärdigt, tydligt och personligt tilltal.

Så kommunikatörer måste ta till sig och anpassa sig
till digitaliseringen, påverkas det skrivna språket av utvecklingen också?
– Ja, eftersom vår uppmärksamhet blir kortare, måste den skrivna texten också bli kortare. Vi ser till exempel fler förkortningar numera, som LOL och OMG, i stället för att man skriver ut hela orden.

– Om man inte hänger med kan de här förkortningarna te sig helt obegripliga men för att lyckas viralt är det viktigt att uttrycka sig kort.

– En annan utveckling är att emojis har blivit en del av vårt skrivna språk. Hjärtat var till exempel det mest använda ordet förra året och det är inte så konstigt, en bild säger ju mer än tusen ord.

– Det finns de som inte vågar skicka ett mejl utan en glad smiley numera, eftersom mottagaren kan tro att avsändaren är sur.

Vad kännetecknar en
framgångsrik kommunikatör tycker du?
– Man måste älska innovation, det tror jag är ett viktigt förhållningssätt. Man måste ha en vilja och lust att hänga med i den digitala utvecklingen - och helst leda den.

– Man ska slänga sig över nya kanaler och vara nyfiken på att utforska dem, utan att släppa grunden, som är att vara briljant och kärnfull.

– Det handlar om att du ska veta vad och vilka värderingar du ska kommunicera – och den som har det bästa, viktigaste eller roligaste budskapet vinner, om du formulerar dig bäst.

– Alla vi som arbetar med kommunikation är ju lyckligt lottade; vi får lära oss nya saker hela tiden. Det är jättehärligt. Så se möjligheter med alla nya kommunikationskanaler, det kan vara både effektivt och kostnadseffektivt!

Vad hoppas du bidra med på #Story2016?
– Jag är nyfiken, vetgirig och hyfsat påläst i det här ämnet, så jag ska fånga upp och ställa de viktigaste frågorna.

– Mitt mål är att alla ska känna sig inspirerade hela dagen och få med sig massor av nya verktyg, så att de kan bli ännu skickligare kommunikatörer. 

Här finns Frida:
twitter: @fridaboisen
facebook: facebook.com/fridaboisenofficial
instagram: @fridaboisen
linkedin: Frida Boisen
snapchat: Frida Boisen

Från Boisen till Bard - läs mer och boka din plats här