Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Marknad, Kommunikation och Nya Medier

Sveriges bästa kommunikatörer: Björn Alberts

2016-09-19 Lotta Eriksson

Volvo Ocean Race är världens femte största sportevent utifrån medial räckvidd och antalet åskådare. Utifrån det fick Björn Alberts uppdraget att öka både publik och publikengagemang.

Som Marketing och Communication Director levererade han ett resultat som slog alla tidigare rekord. På #Story2016 bjuder Björn på berättelsen, rik på bilder och video, om vad de gjorde för att femdubbla antalet videovisningar och nå 1,7 miljarder TV-tittare. Med en ny typ av storytelling.

bjorn-alberts-300x300

Ditt case kring Volvo Ocean Race är stort i alla hänseenden.
Hur tar man din historia – ett stort varumärke, många anställda
och resurser – och applicerar den på en mindre miljö? I vilken man
exempelvis ensam sköter ett Facebook-konto eller en sajt?
– Den frågan bör nog egentligen var och en svara på men några egna reflektioner kan jag nämna: Det vi gjorde kan först ses som något som var “upphöjt i 10”. När man extrapolerar så långt blir lärdomarna tydligare.
– Ställ dig frågan, vad kan jag göra för att mina följare ska kunna påverka sin egen image med hjälp av mina poster? Jobba som en fotograf. Jobba som en grävande journalist. Korsa med något oväntat. Posta som en vän.

Vad tror du att jag som deltagare på #Story2016
kommer att ha antecknat efter din föreläsning?
– Väx genom att gräva där du står. Och gör det bättre.

Om du fick ge samtliga kommunikatörer i Sverige
ett karriärstips för att bli bättre, leverera resultat och
utvecklas professionellt, vad skulle det vara?
– Jag brukar inte ge tips på det viset. Tycker att var och en måste bottna i sig själv och avskärma sig från yttre påverkan men inte från omvärlden. Själv är jag sjukt nyfiken. Som nyfiken är jag per definition en sökare. Det sökandet är en framåtrörelse.

Story 2016 bjuder på allt från språktrender och hjärnforskning till amerikanska presidentvalet och Eurovision Song Contest. Praktisk och aktuell kunskap för dig som jobbar med innehåll och kommunikation. Anmäl dig här.