Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Marknad, Kommunikation och Nya Medier

”Du kommer igång direkt, dagen efter kursen”

2016-10-03 Lotta Eriksson

Att göra nulägesanalysen tar mest tid och är viktigast. När man gjort den ska man fundera igenom positionering, sätta mål och planera aktiviteter. Sedan har man i bästa fall en marknadsplan som håller. Det berättar Christina Varenius, marknadsförare och något av en expert på området marknadsföring. Hon är också kursledare för ”Marknadsföring – grund”, en tvådagarskurs som bland annat omfattar marknadsplanens alla delar.

 

 

– Jag tycker att alla som jobbar med marknadsföring och som inte redan har gått någon utbildning i marknadsföring ska gå den här kursen, summerar Christina Varenius.

– Man kanske arbetar på ett mindre företag, man kanske har fått gå över från säljsidan eller är produktchef som nyligen fått marknadsansvar.

– Kursen passar också vd:ar, som inte har så mycket kunskap om marknadsföring eller säljare som vill förstå varför marknadsföring är viktigt.

Förstår inte alla det?
– Nej, det många som inte har kläm på vikten av marknadsföring, trots att de kanske deltar på mässor och gör utskick eller andra aktiviteter. De förstår inte helheten, utan ser marknadsföring som en kostnad snarare än som en investering.

Vad krävs av en marknadsförare i dag då?
– För att göra ett bra jobb som marknadsförare på ett företag behöver du förstå hur saker ser ut i dag i organisationen och vilka kunderna är.

– Du måste också förstå vad som är viktigt för kunderna och vilka andra målgrupper som finns därute, som påverkar dina kunder i deras beslut.

– Dessutom måste du känna din egen organisation, vad ni står för och vilka värderingar som finns - och hur dessa ska kommuniceras så att kunderna känner igen sig i det.

– Det handlar om att veta hur du ska leva efter allt det här, så att det du kommunicerar ut inte går i stick i stäv med det som händer i företaget.

Varför ska man välja just
”Marknadsföring – grundkurs” om man vill
bli bättre på marknadsföring?
– Det är en unik kurs, det finns inte någon liknande. Alternativen är ett- eller tvåårsutbildningar på exempelvis Berghs eller IHM, eller korta endagarskurser i sociala medier eller att bygga hemsidor. Arbetsgivarna får väldigt litet utfall av de kurserna.

– Det här är den perfekta kursen om man jobbar på ett företag som snabbt vill komma igång och få effekt!

– Det är två väldigt intensiva dagar men du får med dig tillräckligt mycket av allt, för att du ska kunna börja jobba och dra nytta av dina nya kunskaper direkt.

Vad får man med sig då?
– Man får med sig en förståelse för varför man har ett marknadsarbete och vad det innebär men också ett nytt tankesätt, så att man vet var man ska börja nysta.

– Dessutom får man med sig mer än ett embryo till marknadsplan. Man kan säga att det man får en julgran med sig tillbaka till företaget och sedan får man klä den själv, i sin vardag.

Under kursen ”Marknadsföring grund” går Christina Varenius igenom marknadsplanens alla delar och förmedlar praktiska kunskaper om affärsidé, vision, kärnvärden och mål. Hon beskriver vikten av nulägesanalys, positionering, mål och aktiviteter, beskriver olika medier och hur man gör kanalval för sin marknadsföring.     

Läs mer om kursen