Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

Tv-spel, mode, musik och film. Sveriges nya basindustrier?

2015-02-23 Daniel Kjellsson

Den kreativa sektorn bidrar till att sprida svensk innovation över hela världen, och är en framtidsindustri som kan lyfta annan tung basindustri. Det hävdar, ja – den kreativa sektorn själv. Detta i en replik på DN Debatt (6 februari).

minecraft

Skärmdump från svenska tv-spelssuccén Minecraft.

Självförtroendet har grund. Svenska modeföretag exporterade under 2013 hela 62 procent av omsättningen i branschen eller 147 miljarder kronor. "Minecraft"-skaparen Mojang såldes i höstas till Microsoft för 2,5 miljarder dollar, att jämföra med prislappen på Volvo Personvagnar som var 1,8 miljarder dollar när kinesiska Geely köpte det 2010. 

Tv-serien "Bron" är såld till fler än 160 länder. Musikskaparen Max Martin har haft 19 ettor på Billboardlistan. Volvo lastvagnars reklamfilm med Jean-Claude Van Damme i en ”epic split” har visats över 100 miljoner gånger på Youtube. Och den kreativa sektorn skapar bilden av Sverige med varje ny låt som skrivs och varje nytt tv-serie-avsnitt som sänds.

Den svenska kreativa sektorn finns, enligt artikeln, till stor del tack vare det goda svenska utbildningssystemet och dess estetiska ämnen. Det är när ambitiösa kreatörer och entreprenörer avslutat utbildningsfasen och ska ge sig ut i arbetslivet som patrull uppstår. Att få lån och statligt stöd åt kreativa idéer och projekt är generellt sett svårare än att få hjälp att utveckla någonting mer traditionellt.

De som skrivit under repliken är Jessica Bjurström, från Komm! Sveriges kommunikationsbyråer, Johan Holmer från Film och TV-producenterna, Emma Ohlson från Association of Swedish fashion brands, Linda Portnoff från Musiksverige och Per Strömbäck från Dataspelsbranschen.

Bloggen nickar och småler – Sverige bör ge de kreativa industrierna inte bara beröm och klappar på axlar utan grundligt stöd. Kreativa utbildningar bör få ökat fokus och om det är så att arbetsgrupper med ambitionen att skapa nästa Minecraft idag inte får gehör inom ett traditionellt bank-, investerar- och stödsystem så måste detta omedelbart kastas om.