Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

Marknadskoordinatorn - en bläckfisk med åtta armar?

2021-09-30 Marlene Berglund

Marknadskoordinatorns roll är ofta att vara den åttaarmade bläckfisken, allkonstnären eller den schweiziska armékniven. En som ska smörja maskinens alla delar, fungera som krockkudde när någon gjort bort sig och helst hålla alla på bra humör. Ett omöjligt jobb? Ibland. Men samtidigt – i sina bästa stunder – ett mycket kreativt och stimulerande jobb. Att få vara med överallt, se hur alla delar hänger ihop och varje dag se resultatet av sitt arbete.

Men några saker kan vara bra att ha koll på så du inte imploderar av arbetsbelastning:

Tiden. Varför är det alltid bråttom när jobben kommer till dig?

Jo, därför att alla andra som ligger ”före” dig i projektet har suttit i miljoner möten och pratat i timmar om vad som ska göras. Och när de pratat klart DÅ är det bråttom. DÅ ska allt redan vara klart, helst igår. Så. Försök ta kommandot över tidplanerna. Se till att du får vara med så tidigt som möjligt. Alla kommer att vinna på att du är med redan från början. Och när du gör tidplanen – gör den baklänges. Börja med slutdatumet då allt ska vara klart och bygg den därifrån.

Kunskapen. Tror folk att du kan allt om allt?

Japp det tror folk. Webb, sociala medier, event, inbjudningar, skriva, formge, fotografera, intervjua, publicera, köpa medieutrymme, förhandla med leverantörer, anlita frilansare… Allt hamnar hos dig. Det är naturligtvis roligt och omväxlande. Men du kan explodera av jobb! Fundera på vad du är bäst på och helst vill göra och välj de arbetsuppgifterna själv. Och lika viktigt – fundera på vad andra kan göra bättre? Skaffa kontakter både inom och utanför din organisation och lägg ut arbetsuppgifter. Du har trots allt bara åtta armar – inte nio.

Organisationen. Rädda alla andra – lagom mycket.

Största risken är att marknadskoordinatorn blir alla andras krockkudde. Den som är med överallt, bevakar allt, kollar allt. Men i längden är det inte hållbart. Låt fällan slå igen någon gång så den som missar sin deadline - också får stå för det. Det är ingen katastrof om något går åt skogen, även om det kan kännas så i stunden. Men om alla vänjer sig vid att du alltid fixar allt – så är risken stor att du också får göra det, dygnet runt. Så rädda alla andra lagom mycket. Då blir det ännu tydligare att sådana som du är värda sin vikt i guld när allt bara flyter och funkar. Glöm inte det när det är dags för nästa löneförhandling. För jo – livet kan visst vara rättvist.

Läs mer om utbildningen Marknadskoordinator här.

Mikael Rosén är en av kursledarna på utbildningen Marknadskoordinator. Han är lärare i copywriting och skriftlig kommunikation. VD och byråledare i 25 år och med stor erfarenhet att arbeta med marknadskoordinatorer, produktionsledare och projektledare.