Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

Marknadsföring idag handlar om tempo, tajming och tydliga budskap

2020-10-02 Marlene Berglund

- Rollen som marknadskoordinator har förändrats från att vara just en koordinerande funktion, där man ofta koordinerade underleverantörer och olika funktioner i marknads- och säljorganisationen, till en mer producerande roll. Marknadskoordinatorn hanterar idag ofta hela digitala kampanjer där det handlar om att anpassa budskap och tonalitet efter kanal och målgrupp. Man förväntas numera kunna informera, kommunicera och sälja. Tempot är snabbare och det ställer höga krav på effektivitet och leverans. Rollen har blivit mer ansvarsfull och komplex.

Loredana Jelmini

Det säger Loredana Jelmini som nu tar över rollen som huvudkursledare på Företagsuniversitetets utbildning Marknadskoordinator. I kursledarteamet finns också varumärkesexperten Geta Kroon, Natalie Eriksson, expert på sociala medier och digital kommunikation, copy writern Micke Rosén och Sofie Nylén, kursledare i presentationsteknik. Loredana har en både lång och bred erfarenhet från olika roller inom marknadsföring och kommunikation, främst från civilsamhället, offentlig sektor och organisationer som t.ex. Riksteatern och Nordiska museet

- Det man får på utbildningen Marknadskoordinator är, utöver de konkreta och breda kunskaperna i marknadsföring och kommunikation, även ett nätverk av personer med samma eller liknande arbetsuppgifter och ansvarsområden att diskutera och utbyta erfarenheter med. Även om man ofta är ”spindeln i nätet” på sin arbetsplats och  har många både interna och externa kontakter kan man känna sig lite ensam i sin roll.

Nästa utbildning startar 16 november. Läs mer här.