Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

Fem goda råd till dig som är chef och vill lyckas med affärerna

2021-07-05 Marlene Berglund

Sara Larsen har alltid jobbat med försäljning, hon säger sig ha ett passionerat förhållningssätt till sälj och att göra affärer. Men hon skulle inte kunna eller vilja ”sälja is till eskimåer” utan drivs av en vilja att skapa förändring på ett markant sätt och att kunna bidra till att lösa kundens problem. "Det är min passion i livet helt enkelt."

Sara_Larsen

Sara är en av kursledarna i Företagsuniversitetets utbildning Chefsprogrammet, (ett chefsprogram som kombinerar ledarskap och business)  där hon har ett pass om att göra affärer, ett av utbildningens ”business perspectives”. Vi har talat med Sara om vilka utmaningarna är att hålla kundfokus och hur man som chef ska göra för att lyckas i affärerna.

- Det finns naturligtvis chefer som brinner för affären och som har kundfokus, men ibland blir man som chef för upptagen med sitt vanliga ledarskap, day-to-day operations och då är det lätt att helt enkelt låta någon annan sköta säljet.

- Det finns också en risk att man mäter fel saker och ställer fel frågor. Man får aldrig glömma att det allra viktigaste är att lyssna på kunden och göra allt för att förstå kundens behov för att veta hur man ska kunna vara en del av lösningen och bidra till resultatet.

- Jag brukar säga att det finns två saker som ska till för att lyckas med affärer, det är dels tid, dels kundförståelse. Man måste lägga tid på att ha löpande dialoger med sina kunder, att som chef göra sambesök med säljarna, ta reda på vad kunden har för utmaningar och identifiera på vilket sätt de produkter eller tjänster man erbjuder är till nytta för kunden. Man måste alltså även som chef komma nära och förstå kunden.

5 goda råd för att lyckas med affärerna

Sara ger här några goda råd till chefer som vill blir mer kundfokuserade och affärsinriktade.

1/ Det är inte självklart att alla medarbetare sitter inne med samma information som du. Men det är heller inte självklart att du alltid har rätt kunskap. Var öppen och lyhörd.

2/ Glöm aldrig kundens perspektiv, lyssna och ta in.

3/ Träna, träna, träna… Planera in tid för kontinuerlig säljträning och träna på riktigt. Ett företag jag jobbade med bjöd in riktiga kunder och säljarna fick ha säljsamtalen på scen. Sen fick de veta vad det var som gjorde att kunden valde att köpa eller inte. Man kan också skapa fokusgrupper med medarbetare och kunder tillsammans.

4/ Ställ alltid en extra fråga när du har kontakt med en kund. På det sättet lär du känna kunden och kundens behov. Och bygger dessutom relationer.

5/ Tänk alltid ur kundens perspektiv, hur ska mina produkter hjälpa kunden? Vilka av kundens problem kan jag hjälpa till att lösa?

Läs mer om Chefsprogrammet här.