Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

Arianna Huffington och digital detox

2014-05-03 Daniel Kjellsson

Arianna Huffingtons nättidning The Huffington Post är en av webbens mest populära medieplattformar med miljontals läsare världen över. Lokala editioner lanseras på löpande band, organisationen är drygt 700 journalister stark och bolaget ägs sedan 2011 av AOL.

Arianna Huffington är en sådan person som tycks vara ständigt aktuell, alldeles just nu är det nya boken (hennes femtonde) Thrive som står för rubriker och medieutrymme. Boken gick i USA rakt in på försäljningslistornas förstaplats.

arianna

Bild: Charles William Pelletier.

Huffingtons framgångsrika karrär är väldokumenterad. Men en dag, 2007, svimmade hon på jobbet. Slog hakan i skrivbordskanten, spräckte käkbenet och fick ett jack vid ögat som sedermera krävde fyra stygn.

– För mig var fallet mot skrivbordet ett brutalt uppvaknande, säger Huffington till DN. Men det hade kunnat vara värre. 

Hon använde kollapsen som ett uppvaknande och plötsligt såg världen omkring henne annorlunda ut. Överallt gick utarbetade, sömnlösa personer. Stress påverkade allt negativt; prestation blev lidande, för att inte tala om välmåendet.

Hon insåg att hon inte kunde fortsätta som tidigare. Hon bytte ut fyra, fem timmars sömn mot sju, åtta. Började meditera. Gick igenom ett slags digital detox och började arbeta på den bok som just släppts. Thrive, alltså.

Boken utgår från den egna erfarenheten och är ett slags deklaration. Den är indelad i kapitel kring begrepp som ”välbefinnande”, ”visdom” och ”förundran”. Huffington citerar forskningsrapporter som visar sådant som kemiskt detaljerad stresspåverkan och att man blir gladare av att sova gott.

Thrive finns än så länge inte på svenska men kan köpas hos Bokus, Adlibris och andra välsorterade bokhandlare.