Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Företagsuniversitetets blogg inom ledarskap

Modebutiken som investerar i medarbetarna

2015-06-01 Daniel Kjellsson

I ett samarbete med HR-systemutvecklaren Workday har tidningen Chef publicerat en serie artiklar om ledarskap och personalutveckling. Vår favorit är en intervju med Johan Schulz, vd på herrmodekedjan Jupiter.

jupiter

Ämnet är engagemang och värdet av – och vägen mot – engagerade och motiverade medarbetare.

– Alla som jobbar hos oss måste ha en grundpassion för mode; alla får möjligheten att följa med på inköpsresor, till skotillverkaren Loake i England eller modemässan Pitti Uomo i Florens, säger Johan. Vi åker till fabriker, går på visningar, äter middagar och ordnar event. Ingen ska missa helheten med bra mode. Jag har lång erfarenhet av att bara jobba med inköp. Jag var aldrig i butiken och fick inte se hur nya kläder kan lyfta en människa. Man missar helhetsbilden då och det är svårt att hitta motivationen i längden.

Johan fortsätter:

– Om du vill skriva en bok om dressat herrmode, ja då skapar vi tid för det. Om du vill driva en egen butik om tre år, ja då arbetar vi mot det. Vi ser oss själva som en plantskola och växer gärna med vårt humankapital. Har du arbetat hos oss i tre år, då har du jobbat dig till all den kunskap om stil, material, säljteknik och butiksekonomi som du behöver.

Läs mer om Jupiter på hemsidan. Artikelserien i sin helhet hittar du hos Chef.