Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Uppmärksamhet räcker inte för att vinna valet

2014-09-09 Daniel Kjellsson

 

Svenska politiker arbetar just nu på högvarv för att sprida sina budskap. Med blott en knapp vecka kvar till valdagen är det hård konkurrens om vår uppmärksamhet och diverse politiska utspel duggar tätt. Uppmärksamhet är dock ingen framgångsgarant, visar det sig.

val-2014

Foto: Maria Hägglöf.

Gavagai är ett svenskt språkanalysföretag vars datorer läser vad vi skriver snarare än frågar oss vad vi tycker. Istället för de klassiska opinionsinstitutens siffror förser Gavagai oss alltså med data hämtad från medier, kommentarsfält, bloggar, forum och sociala medier. Om människor stundtals säger en sak men gör en annan, ger individens digitala aktivitet en mer trovärdig bild, är tesen.

Ett troglodytiskt men relaterat exempel är då människor hävdar att de alltid först kastar sig över en tidnings ledarsida, men egentligen traskar raka vägen till nöjessektionens dokusåpastoff.

Gavagai följde valet till grekiska parlamentet i juni 2012. Det då nya oppositionspartiet Syriza fick, tack vare en karismatisk ledare och kontroversiella utspel, stor uppmärksamhet i medier. I grekiska sociala medier förekom Syriza mer än något annat grekiskt parti. Samtidigt omnämndes partiet i bekymrade, skeptiska och oroliga ordalag, mycket mer än de andra partierna. Gavagai såg kontexten, förutspådde valvinst för de mer etablerade partierna och fick rätt.

Mer uppmärksamhet garanterar inte fler röster.