Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Svensken ägnar mer tid åt medier än åt sömn

2015-06-02 Daniel Kjellsson

I år beräknas Sverige passera en drömgräns (nåja) rapporterar mediabyrån ZenithOptimedia.

Det är i sin rapport Media Consumption Forecast som byrån förutspår att den genomsnittliga tiden som vi ägnar åt att konsumera medier kommer att öka från 485 till 492 minuter per dag.

Detta innebär alltså att vi spenderar i snitt drygt 8 timmar per dag åt mediekonsumtion, vilket är en timme längre än vad svenskarna i snitt sover per natt.

smartphone

Foto: Japanexperterna.se.

2010-2014 ökade den genomsnittliga globala konsumtionen av media med 5 procent, från 462 minuter per dag 2010 till 485 minuter per dag 2014. Under samma period nästan fördubblades konsumtionen av internet från i genomsnitt 60 minuter per dag till 110 minuter per dag. Traditionella medier tappade från 402 till 376 minuter per dag. 

Enligt rapporten är det våra smarta telefoner som driver den ökade konsumtionen. Dessa manicker ger oss helt enkelt möjligheten att konsumera media vid tillfällen då vi tidigare var “avskärmade från världen”.

ZenithOptimedia spår att den totala mediekonsumtionen kommer fortsätta öka med 1,4 procent per år, till 506 minuter per dag år 2017. Internetkonsumtionen väntas öka med 9,8 procent per år till 144,8 minuter per dag.

Media Consumption Forecast undersöker konsumtionen av tidningar, tv, bio, radio, internet och utomhusreklam i totalt 65 länder.