Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Svenskarna vänder dumburken ryggen

2014-06-04 Daniel Kjellsson

Är tv-kanalernas glansdagar över? Definitivt. Är så fallet för även det innehåll vi tidigare sett på tv? Definitivt inte.

I dag väljer cirka 40 procent av svenskarna dagligen att titta på tv-liknande innehåll via mobilen, surfplattan eller datorn, istället för via sin tv. Det visar en undersökning gjord av PlayAd i samarbete med undersökningsföretaget Inizio.

– Förändringen sker snabbare än många tror. Rent tidsmässigt har webb-tv redan nu mer än halvvägs hunnit ikapp det vanliga tv-tittandet. I yngre generationer är online-tittandet på väg att dominera, konstaterar Alexei Grinevski, analyschef på företaget PlayAd.

Enligt PlayAd är det diverse webb-tv-satsningar och Youtube, som står för den största dagliga räckvidden. Tittandet på tv-kanalernas egen webb-tv och streamade tjänster som Netflix tycks att ske mer sällan och är mer planlagd.

– För bara fem år sedan var den traditionella tablå-tv:n helt överlägsen men nu är det ”när jag vill, var jag vill”-principen som dominerar och det är mobilen som är motorn i den utvecklingen, avslutar Alexei Grinevski.

Enligt en uppskattning som  PlayAd gjort pekar på ett intäktsbortfall på mer än en halv miljard kronor för de stora tv-husen om det traditionella tv-tittandet minskar med så lite som 10 procent.