Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Strategi i sociala medier: Så arbetar Lindex med Instagram

2015-05-12 Daniel Kjellsson

Anna Andersson jobbar som Social Media & Web Editor på Lindex och ansvarar för deras globala Instagramkonto med över 80,000 följare. Branschkollegan Robert Gunnarsson, Social Media Manager på Ving, publicerade nyligen en intervju med Anna på LinkedIn.

Nedan följer ett smakprov.

Screen Shot 2015-05-12 at 10.15.46 pm

 

Vilken roll har sociala medier i allmänhet och Instagram i synnerhet för Lindex?

– Via sociala medier får vi en närmare relation med våra kunder, har möjlighet att inspirera ännu mer samt skapa engagemang. Instagram är en stadigt växande plattform där vi inspirerar våra kunder och ger dem det där lilla extra som "behind the scenes" och "sneak peeks".

Hur producerar ni alla bilder som ni postar?

– Det är lite olika, det digitala teamet planerar inläggen och stylisten och produktionsavdelningen tar ut idéerna. Ibland plåtar vi externt och ibland inhouse. Vissa inlägg är regrams från främst bloggare. Det händer också att vi i digitala gruppen rycker in och tar egna bilder när det behövs.

Vad ser ni för koppling mellan ert Instagram-innehåll och försäljningen av kläder?

– Vi ser bland kommentarerna att många tipsar varandra om våra produkter som vi visar, det kan vara allt från outfits till bröllop och snygga accessoarer till babyplagg. Kommentarer som ”jag var tvungen att åka ner och shoppa detta direkt” är riktigt härligt att se.

Läs hela Roberts intervju här. Företagsuniversitetet finns också på LinkedIn, följ oss här.

Är du intresserad av att lära dig mer om sociala medier så hittar du Företagsuniversitetets kurser i ämnet här.